شتاب دهنده اکتا

حمایت از ایده های نوآورانه شما

شتاب دهنده اکتا

حمایت از ایده های نوآورانه شما

حمایت از ایده های نوآورانه شما

۳ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای مشاهده مقالات بیشتر و جامع به سایت استارتاپ استودیو اکتا مراجعه فرمایید.

بیشتر کسب‌وکارهای فناورانه و نوظهور نخستین موفقیت خود را در حوزه ارتباطات شبکه‌ای و مراجعات متعدد متصور می‌شوند؛ به همین دلیل یکی از مؤلفه‌های اساسی موفقیت یک کسب‌وکار استارتاپی داشتن شبکه‌ای قدرتمند از افراد با انگیزه، شرکت‌ها و سایر بازیگرانی است که به نوعی در موفقیت استارتاپ نقش دارند. ما در این مقاله به نقش شبکه سازی در موفقیت استارتاپ خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با استارتاپ استودیو اکتا همراه باشید.

شبکه سازی چیست؟

شبکه سازی در واقع برقراری ارتباط مفید و مؤثر با افراد متخصص و کاربلد برای همکاری در استارتاپ است.

از مزایای شبکه سازی در استارتاپ چند مورد را نام ببرید؟

شبکه سازی باعث کاهش هزینه‌های بازاریابی، معرفی برند، افزایش مهارت استارتاپی، افزایش اعتماد، جذب سرمایه‌گذار و ... می‌شود.

نقش شبکه سازی در موفقیت استارتاپ را بیان کنید؟

شبکه سازی نقش مهم و حیاتی در بقاء و دوام شرکت‌ها استارتاپی ایفا می‌کند. چراکه شما با شبکه سازی به صورت چهره به چهره می‌توانید با سرمایه‌گذاران، عمده‌فروشان و ... دیدار و گفتگو کنید و موفقیت را برای کسب‌وکار خود به ارمغان بیاورید.

منظور از شبکه سازی چیست؟

شبکه سازی از جمله واژه‌های پر کاربرد کسب‌وکارهای نوپا و بیزنسی به خصوص استارتاپ استودیو اکتا به شمار می‌رود. شبکه سازی در واقع شبکه‌ای از افراد مختلف را شامل می‌شود که به صورت افقی یا عمودی به یکدیگر متصل و برای رسیدن به موفقیت با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند. فعالیت شبکه سازی بی‌شباهت به شرکتهای هرمی نیست که متأسفانه همین عامل بار منفی برای شبکه سازی ایجاد نموده است، طوریکه بار مثبت و سازنده آن توسط شرکت‌ها و استارتاپ ها نادیده گرفته می‌شود و این درحالی است که کسب‌وکارهای نوپا با استفاده از زنجیره شبکه سازی و ارتباطات گسترده حاصل از آن به راحتی می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند.

نکته مهم در چگونه استارتاپ خود را بسازیم این است که شبکه سازی در اصل به معنای روابط با مجموعه‌ای از افراد و یا کسب‌وکارهای مرتبط است. به عبارت دیگر شبکه سازی برقراری ارتباط مفید و مؤثر با افراد متخصص و کاربلد برای همکاری در استارتاپ است. شما می‌توانید در هر کسب‌وکاری از شبکه سازی استفاده کنید. مهمترین هدف شبکه سازی این است که افراد یا شرکتهای مختلف در همایش‌ها، رویدادها و ... به دنبال دریافت فرصت‌های شغلی مناسبی برای تعامل و به دست آوردن پروژه‌های خرد و کلان و همچنین جذب سرمایه‌گذار هستند.

اهمیت شبکه سازی در استارتاپ

اهمیت شبکه سازی در استارتاپ

استفاده از شبکه سازی در استارتاپ استودیو چیست به شما امتیاز استفاده از تکنیک فیس تو فیس(چهره به چهره) را می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید افراد مهم و با نفوذ، خریداران صنعتی، عمده‌فروشان و ... را به شبکه استارتاپی خود در چگونه استارتاپ خود را بسازیم جذب کنید. شبکه سازی حکم آسانسور و پله‌برقی را برای کسب‌وکار شما ایفا می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید در سریعترین زمان پله‌های ترقی را طی کنید. با توجه به اینکه در روش سنتی برقراری ارتباط با مشتری نهایی بسیار پرهزینه است با استفاده از شبکه سازی و ارتباط با عمده‌فروشان می‌توانید خود را از جلب نظر مشتری نهایی خلاص کنید و به طور مستقیم با عمده فروش ارتباط و تعامل برقرار کنید و راه صدساله یک‌ساله طی کنید.

توجه داشته باشید که این روش تضمینی برای موفقیت کسب‌وکار استارتاپی شما به شمار نمی‌رود؛ ولی اگر چنانچه افراد را به گونه‌ای درست انتخاب کنید به نتیجه خوبی دست پیدا خواهید نمود. هنگامیکه شما به طور مستقیم محصول یا خدمت برند خود را به فردی معرفی می‌کنید احتمال تأثیرپذیری آن به مراتب بیشتر است به ویژه اگر شما توانایی در گفتمان و انتخاب کلمات و جمله‌بندی درست را داشته باشید.

نقش شبکه سازی در موفقیت استارتاپ

شبکه سازی امری بسیار مهم و حیاتی برای بقاء و دوام شرکت‌ها در استارتاپ استودیو چیست محسوب می‌شود. چراکه شرکتهای ایجاد شده در استارتاپ استودیو اکتا نوپا و نوظهور هستند. به همین دلیل می‌بایست در کمترین زمان فعالیت خود را شروع و آن را به سرانجام برسانند که لازمه اینکار داشتن تیم قوی و شبکه سازی در زمینه‌های مختلف است. بهترین زمان و مکان برای شبکه سازی استفاده از ظرفیت همایش‌ها و رویدادهای استارتاپی است. چراکه در همایش‌ها معمولاً افراد متخصص ولی بیکار شرکت می‌کنند تا از این طریق بتوانند برای خود کاری پیدا کنند و یا از طریق عضویت در استارتاپ ها آینده کاری خود را تضمین کنند. حضور در این همایش‌ها این فرصت را به شما می‌دهد تا بتوانید تیم استارتاپی خود را به شکل قوی تکمیل کنید.

نقش شبکه سازی در بهبود کسب‌وکار استارتاپی

نقش شبکه سازی در بهبود کسب‌وکار استارتاپی

در هر کسب‌وکاری به خصوص چگونه استارتاپ خود را بسازیم هدف شبکه سازی طی مسیر موفقیت است. نقش شبکه سازی در بهبود کسب‌وکارهای استارتاپی عبارت‌اند از:

  • شبکه سازی در استارتاپ استودیو اکتا باعث ایجاد رابطه سازی و افزایش اتصالات کسب‌وکارهای نوپا می‌شود.
  • شبکه سازی در واقع این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با شرکتهای بزرگ و همچنین افراد تأثیرگذار قرارداد شراکت منعقد کنید و این درحالی است که در صورت عدم شبکه سازی شاید این ملاقات برای همکاری هرگز اتفاق نیفتد.
  • در شبکه سازی می‌توانید از توصیه‌ها و تخصص دیگران به طور رایگان استفاده کنید.
  • استفاده از شبکه سازی در استارتاپ استودیو چیست در واقع تلنگری برای افزایش شهرت و شناخته شدن محسوب می‌شود.

مزایای شبکه سازی در استارتاپ

از مزایای شبکه سازی در استارتاپ استودیو اکتا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.
  • با استفاده از شبکه سازی به راحتی می‌توانید برند، محصول یا خدمت خود را معرفی کنید.
  • می‌توانید از توانایی‌ها و مهارت‌های اعضای شبکه استفاده کنید.
  • اشتراک‌گذاری منابع و تجربیات باعث کسب دانش و یادگیری می‌شود.
  • با شبکه سازی می‌توانید مسائل پیچیده را با تشریک‌مساعی حل کنید.
  • استفاده حداکثری از ظرفیت سرمایه گذران به دلیل ارتباط مؤثر با بیشتر سرمایه‌گذاران.
  • دریافت بازخورد و شکل‌گیری ایده‌های جدید.
  • توسعه و تقویت تیم استارتاپی در چگونه استارتاپ خود را بسازیم.
  • افزایش مهارت استارتاپی.
  • شبکه سازی در استارتاپ استودیو چیست باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود و مهارت‌های ارتباطی را بهبود می‌بخشد.
  • و ...

اشتباهات رایج در شبکه سازی

اشتباهات رایج در شبکه سازی

اشتباهات رایج شبکه سازی عبارت‌اند از:

پرهیز از زیاده‌گویی

از نکات مهم شبکه سازی پرهیز از زیاده‌گویی است که می‌بایست به هنگام شکل‌گیری نخستین صحبت از آن پرهیز نمود. چراکه مخاطب وقت زیادی ندارد و از سوی دیگر زیاده‌گویی سبب می‌شود تا حوصله طرف مقابل سر برود. فرض کنید شخصی به هنگام صحبت با شما بیاید از خودش تعریف و تمجید کند واکنش شما به صحبت‌های طرف مقابل چیست؟

پرهیز از تملق و چاپلوسی

برای برقراری ارتباط و باز کردن سر صحبت از تملق و چاپلوسی پرهیز کنید. چراکه رایج‌ترین اشتباه در شبکه سازی به شمار می‌رود. توجه داشته باشید تعریف از طرف مقابل هیچ اشکالی ندارد به شرطی که تعریف و تمجید براساس  اصول و قاعده باشد.

دوری از خط قرمزها

به هنگام صحبت کردن در صورت امکان از صحبت‌های قومیتی، سیاسی و عقیدتی پرهیز کنید. چراکه در بیشتر مواقع چنین صحبت‌هایی حساسیت‌برانگیز است و اگر احیاناً طرف مقابلتان بحث را به این حوزه‌ها برد با هوشمندی خود از آن بخش رد شوید.

سخن پایانی

نقش شبکه سازی در توسعه استارتاپ بسیار مهم و حیاتی است. چراکه همانطور که اشاره کردیم شبکه سازی برای کسب‌وکارهای نوپا کلید واژه موفقیت بدون واسطه به شمار می‌رود. استفاده از ظرفیت شبکه سازی نسبت به سایر روش‌ها مقرون به صرفه است که در عین سادگی دارای پیچیدگی‌های خاصی نیز است که برای مشاوره در این زمینه و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در استارتاپ استودیو اکتا تماس بگیرید.

برای مشاهده مقالات بیشتر و جامع به سایت استارتاپ استودیو اکتا مراجعه فرمایید.

  • شتاب دهنده اکتا
  • ۰
  • ۰

یکی از دغدغه‌های مهم کارآفرینان جوانی که دست به نوآوری و ابداع برای شروع کسب‌وکار استارتاپی می‌زنند مراحل رشد استارتاپ و اسکیل شدن آن است. زمانی که ایده اولیه استارتاپ به اندازه کافی در بازار مورد تست قرار گرفت و توانست محصول یا خدمت خود را در بازار تثبیت و به سوددهی و درآمد دست پیدا کند در واقع وارد مرحله اسکیل آپ(scale up) می‌شود. ما در این مقاله به چگونگی scale up کردن و رشد دادن تیم استارتاپی خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.

تعریف اسکیل آپ

تعریف اسکیل آپ

اسکیل آپ به زبان علمی و انگلیسی scale up در واقع شرکتی است که مدل کسب‌وکار استارتاپی خود را به یک مدل تکرارپذیر تبدیل نموده به‌گونه‌ای که توانسته خدمت یا محصول نهایی خود را با نیاز بازار تطابق داده و به این اطمینان دست پیدا کند که مدل کسب‌وکار انتخابی در ابعاد کوچک‌تر پاسخگوی نیاز کسب‌وکارهای بزرگ‌تر نیز است؛ توجه داشته باشید که اسکیل آپ(scale up) مدلی از کسب‌وکار به شمار می‌رود که توانایی مقیاس‌پذیری و رشد را دارد. در واقع یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌های هر استارتاپی با دیگر مجموعه‌ها و شرکتهای سنتی قابلیت مقیاس‌پذیری و رشد آن است. چراکه اگر یک استارتاپ در زمان محدود و مشخص‌شده خود نتواند به موفقیت مدنظر دست پیدا کند به‌طور حتم در گروه استارتاپ های شکست‌خورده قرار می‌گیرد. دستیابی به رشد برای موفقیت استارتاپ به این بستگی دارد که چگونه استارتاپ خود را بسازیم و براساس آن هدف‌گذاری دقیق و هوشمندانه‌ای را طراحی و اجرا کنیم.

در تعریفی دیگری scale up شرکتی است که محصولش را براساس نیاز بازار مشخص نموده و توانسته محصول خود را با آن تطبیق دهد به این صورت که می‌داند محصول یا خدمت موردنظر خود را به کدام بازار و مشتریان ارائه دهد.

تعریف مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری از ویژگی‌های یک سیستم به شمار می‌شود که نشان‌دهنده این است که کسب‌وکار استارتاپی تا چه حدی می‌تواند در مقیاس بزرگتر نیز به صورت پایدار فعالیت کند. مقیاس‌پذیری ویژگی مطلوب یک کسب‌وکار محسوب می‌شود که توانمندی‌های کسب‌وکار را با شرایط جدید و بزرگ مورد بررسی قرار می‌دهد که می‌توان گفت مدلی از کسب‌وکار مقیاس‌پذیر است؛ به این معنی که اگر شما کسب‌وکار خود را با پنج نفر شروع کرده‌اید آیا این توانایی را دارید که با پنجاه نفر نیز ادامه دهید؟ آیا شما گردش مالی خوب و بالا را در کنار افزایش مشتریان برای آینده کسب‌وکار خود متصور شده‌اید؟ به این نکته توجه داشته باشید که رشد یک کسب‌وکار در استارتاپ استودیو چیست از طریق مدل مقیاس‌پذیری ممکن است.

مراحل رشد اسکیل آپ

به‌طور کل می‌توان گفت اسکیل آپ (scale up) یکی از مراحل رشد در چگونه استارتاپ خود را بسازیم به شمار می‌رود که معمولاً پس از استارت آپ قرار می‌گیرد. تا زمانی که شما در یک استارت آپ نتوانید مدل تجاری کسب‌وکار خود را اثبات کنید هنوز یک استارتاپ به شمار می‌روید. زمانی شما تبدیل به اسکیل آپ می‌شوید که بتوانید مدل اثبات شده‌ای از رشد و توسعه را برای کسب‌وکار خود پیدا و به درآمد و سوددهی دست پیدا کنید.

اسکیل آپ به مرحله‌ای از استارت آپ اطلاق می‌شود که کسب‌وکار فناورانه و نوین شما پتانسیل رشد را پیدا نموده و به سوددهی خوبی رسیده است، طوریکه توانسته علاوه بر هزینه‌های جاری استارتاپ به سود خوبی نیز دست پیدا کند.

استارتاپ و اسکیل آپ در یک نگاه

استارتاپ و اسکیل آپ در یک نگاه

استارتاپ یک کسب‌وکار خلاقانه براساس فناوری روز به شمار می‌رود که از قابلیت رشد سریعی برخوردار است. در چگونه استارتاپ خود را بسازیم ابتدا ایده اولیه توسط استارتاپ یا شتاب دهنده مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد و سپس منابع مالی مورد نیاز تأمین و مدل کسب‌وکار طراحی و در نهایت اجرا می‌شود. استارتاپ به‌سان شرکتی کوچک با عمر محدود در حدود پنج سال به شمار می‌رود که در جستجو کسب‌وکار مقیاس‌پذیر و ارائه محصول یا خدمتی نوآورانه و خلاقانه است.

scale up در اصل شرکتی است که مرحله استارتاپ را با موفقیت پشت سر گذاشته و به مدلی تکرارپذیر تبدیل‌شده است. اسکیل آپ در واقع مرحله تکامل استارتاپ به شمار می‌رود. هنگامیکه یک استارتاپ در مراحل نخست انتخاب جایگاه مناسب برای محصول و تأمین بودجه و منظم نمودن فعالیت‌های خود است، اسکیل آپ توانسته محصول یا خدمت خود را در بازار تثبیت نماید و در جهت مسیریابی و  تسهیل فعالیت‌های مرتبط با رشد کسب‌وکار خود است.

مراحل رشد استارتاپ از استند آپ تا اسکرو آپ

در هر کسب‌وکاری برای رسیدن به موفقیت باید مراحلی را طی کنید، به همین دلیل آگاهی مدیران و کارآفرینان از مراحل رشد استارتاپ ضروری به نظر می‌رسد. مراحل رشد استارتاپ از استند آپ تا اسکرو آپ در استارتاپ استودیو به قرار زیر است:

مرحله استند آپ

استند آپ نخستین مرحله شروع هر کسب‌وکاری به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که کسب‌وکارهای فناورانه و خلاقانه ایده‌هایی را با خود به همراه دارند که می‌بایست در مرحله استند آپ آنها را مورد بررسی قرار دهید. بیشتر کارفرمایان و صاحبان ایده به هنگام شروع استارتاپ از این مرحله آگاهی چندانی ندارند به همین دلیل کسب‌وکار خود را از استارتاپ در چگونه استارتاپ خود را بسازیم شروع می‌کنند و این در حالی است که مراحل رشد کسب‌وکار از مرحله استند آپ و بررسی‌های زیرساختی مطابق با ایده و کسب‌وکار شروع می‌شود.

مرحله استارت آپ

در مرحله استارت آپ ایده‌ها کمی پخته می‌شوند و بیزنس پلن آن تثبیت و در نتیجه تیم برای تولید کالا یا خدمات شکل می‌گیرد. اعضای تیم در این مرحله کنار هم جمع می‌شوند و هسته اولیه برای استارت کسب‌وکار برای ارائه خدمات یا تولید محصول شکل می‌گیرد و همکاری‌های اولیه شکل می‌گیرد. توجه نمایید که در این مرحله محصول یا خدمتی که قرار است ارائه شود در مقیاس کوچک به مخاطبان و بازار هدف عرضه می‌شود.

مرحله اسکیل آپ(scale up)

مرحله اسکیل آپ(scale up)

پس از آنکه محصول یا خدمت در مرحله استارت آپ در بازار تثبیت و تست شد کسب‌وکار نوین وارد مرحله رشد استارتاپ و اسکیل آپ می‌شود. در این مرحله رشد استارتاپ کامل شده و اتحاد و تعامل میان اعضا شکل می‌گیرد. در این مرحله همکاری اعضای تیم باید به‌گونه‌ای باشد که آمادگی لازم را برای تولید محصول یا ارائه خدمات در شکل انبوه داشته باشند. در کنار افزایش تولید کالا و خدمات هسته تیم مرکزی نیز گسترش پیدا می‌کند و تیم‌های کوچک‌تری نیز بسته به تخصص، مهارت و نیاز استارتاپ در چگونه استارتاپ خود را بسازیم ایجاد می‌شوند.

مرحله اسکرو آپ

پس از scale up و رشد و تکامل کسب‌وکار در استارتاپ استودیو چیست ما وارد مرحله اسکرو آپ می‌شویم؛ در این مرحله کسب‌وکار استارتاپی ما سازمان‌یافته می‌شود و اعضای تیم به درآمد خوبی دست پیدا می‌کنند.  در کنار گسترش سازمان تیم‌ها نیز گسترش پیدا می‌کنند که فرآیندهای اجرایی استارتاپی نیز کمی پیچیده‌تر می‌شوند.

حوزه‌های اسکیل آپ(scale up) برای رشد

از حوزه‌های scale up که نقش مهمی در کارایی و رشد یک سازمان و استارتاپ ایفا می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. نقدینگی: نقدینگی از چالش‌های اساسی رشد استارتاپ به شمار می‌رود چراکه ظرفیت رشد سریع را به کسب‌وکارتان می‌بخشد.
  2. اجرا: نحوه اجرا نقش مهمی در رشد استارتاپ ایفا می‌کند که در این زمینه باید به این موضوع نیز بیندیشید که آیا کسب‌وکار شما آماده اجرای سریع است یا خیر؟
  3. استراتژی: در این بخش شما می‌بایست استراتژی خود را برای رشد استارتاپ برنامه‌ریزی کنید.
  4. افراد و نیروی انسانی: در این بخش باید به این فکر کنید که آیا نیروی انسانی شما آمادگی لازم را برای رشد استارتاپ و تولید بیشتر کالا و خدمات دارد یا خیر؟

سخن پایانی

در این مقاله به چگونگی scale up کردن و رشد دادن تیم استارتاپی پرداختیم و دانستیم که هر استارتاپی برای رشد و رسیدن به تکامل باید مراحلی را پشت سر بگذارد تا بتواند به موفقیت دست پیدا کند که در این میان تجربه ثابت نموده است که بیشتر کسب‌وکارهای استارتاپی به دلیل نداشتن نقشه راه، استراتژی و نقدینگی مورد نیاز با شکست مواجه می‌شوند، برای این منظور بهتر است از همان ابتدا شکل‌گیری ایده با شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند تا بتوانید کسب‌وکار استارتاپی خود را راه‌اندازی و به موفقیت دست پیدا کنید. ما در شتاب دهنده اکتا منتظر شما هستیم تا رویاهای شما را به واقعیت تبدیل کنیم.

  • شتاب دهنده اکتا
  • ۰
  • ۰

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی حکایت از آن دارد که نحوه تیم سازی و انتخاب افراد درست نقشی مهمی در موفقیت یا شکست یک استارتاپ نوپا ایفا می‌کند. در واقع رمز موفقیت یک شرکت استارتاپی نیروی انسانی آن است. به همین دلیل انتخاب افراد مناسب و متخصص بسته به نوع فعالیت استارتاپ یک ضرورت انکارناپذیر برای موفقیت و تشکیل تیم حرفه‌ای به شمار می‌رود. ما در این مقاله به نحوه انتخاب همکار مناسب در استارتاپ خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با استارتاپ استودیو اکتا همراه باشید.

نحوه انتخاب همکار مناسب در استارتاپ

مهمترین بخش یک کسب‌وکار نوین در استارتاپ استودیو اکتا انتخاب همکار مناسب در استارتاپ است. چراکه پس از طراحی و عملیاتی نمودن ایده باید برای استارتاپ خود شروع به تیم سازی کنید و افراد توانمند و متخصصی را بسته به نوع فعالیت خود انتخاب و آنها را استخدام کنید. به این نکته به هنگام استخدام افراد در چگونه استارتاپ خود را بسازیم توجه داشته باشید که علاوه بر تخصص و مهارت داشتن انگیزه و هدفی همسو کمک شایانی به موفقیت یک استارتاپ در شتاب دهنده اکتا می‌کند.

افرادی که در یک استارتاپ در استارتاپ استودیو اکتا کار می‌کنند در واقع بخشی از بدنه کسب‌وکار شما به شمار می‌روند که می‌بایست هدف شما را دنبال کنند. پس افرادی را انتخاب کنید که همسو و هم دل با استارتاپ و هدف شما باشند تا از این طریق تمام تلاش خود را بکنند تا بتوانند به ایده شما جامعه عمل بپوشانند.

در انتخاب افراد درست برای استارتاپ باید به برخی نکات به قرار زیر توجه داشت:

دوست دارید چه افرادی در کنار شما باشند

قبل از استخدام افراد برای تشکیل تیم استارتاپی در استارتاپ استودیو چیست ابتدا خواسته‌ها و نیازهای خود از تیم استارتاپی و افرادی که قرار است با شما کار کنند را موردمطالعه و بررسی قرار دهید. به این فکر کنید که دوست دارید چه افرادی با شما کار کنند صرفاً داشتن تخصص کافی است یا خیر، مسن باشد یا جوان، دارای تجربه کاری باشد یا جوانی آینده دار، همسو با ایده شما باشد، دارای انگیزه و هدف باشد و اینکه قرار است چه افرادی را انتخاب کنید، نوع جنسیت افراد را برای تیم استارتاپی خود مشخص است، بسته به نوع فعالیت نیاز به چه افرادی براساس تخصص دارید، به چه صورتی قصد همکاری دارید تمام‌وقت یا پاره‌وقت و .... با پاسخ به این سؤالات و سؤالات مشابه و براساس نیازها و اهداف خود می‌توانید افراد درستی را بسته به نوع فعالیت خود در شتاب دهنده اکتا انتخاب و برای رسیدن به هدف خود تلاش نمایید.

به پیشینه افراد توجه کنید

در چگونه استارتاپ خود را بسازیم شما نیاز به افرادی متخصص و باانگیزه برای تیم سازی دارید. برای این منظور می‌توانید از دوستان و آشنایان و یا از طریق آگهی و فراخوان افراد درستی را انتخاب کنید. در واقع انتخاب این افراد زیربنای فعالیت استارتاپی شما را شامل می‌شود به همین دلیل مهم است به هنگام استخدام به گذشته افراد نیز توجه کنید.

افرادی هم سو با ایده استارتاپی تان استخدام کنید

افرادی هم سو با ایده استارتاپی تان استخدام کنید

انتخاب همکار مناسب در استارتاپ و افرادی که همسو با ایده‌تان باشند به شما کمک می‌کند تا شما به هدفتان برسید. چراکه افراد استخدام‌شده با ایده‌تان هسمو هستند و به آن ارج می‌نهند، بنابراین با انتخاب افرادی همسو با ایده‌تان رسیدن به هدف غایی سخت نیست چراکه افرادی که هدف شما را دنبال می‌کنند پس از استخدام تمام تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت انجام می‌دهند.

انتخاب افراد علاقه‌مند به حوزه استارتاپ را در اولویت استخدام قرار دهید

در استارتاپ استودیو اکتا فردی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید که به کار کردن در حوزه استارتاپ علاقه‌مند باشد. چراکه علاقه و داشتن انگیزه و هدف نیمی از راه موفقیت یک استارتاپ نوپا به شمار می‌رود.

فردی باتجربه در ارتباط با حوزه و فعالیت استارتاپی خود استخدام کنید

به هنگام استخدام افراد در استارتاپ فردی را انتخاب کنید که در ارتباط با محصول یا ایده شما دارای تخصص، مهارت و تجربه کاری مناسب است، وجود چنین فردی بسته به تجارب بالایی که دارد به موفقیت تیم استارتاپی شما کمک شایانی می‌کند و آینده روشنی را برای شما متصور می‌شود.

انتخاب افراد متخصص برای استارتاپ

انتخاب افراد متخصص برای استارتاپ

بسته به نوع فعالیت خود در استارتاپ استودیو چیست از افراد متخصص برای تیم سازی استفاده کنید. برای این منظور ابتدا نوع فعالیت خود را مشخص و سپس افراد موردنظر را براساس تخصص و مهارت انتخاب کنید. یک پروژه استارتاپی از هم بدو شروع با مشکلات و موانع عدیدی همچون نحوه فعالیت، بازاریابی، ساخت نرم‌افزار و ... روبرو می‌شود که برای گذر از این موانع وجود افراد متخصص ضروری است.

استخدام و اخراج دو روی یک سکه

در استخدام افراد در چگونه استارتاپ خود را بسازیم عجله نکنید و این کار را با دقت و حوصله انجام دهید چراکه این افراد قرار است جزئی از بدنه تیم استارتاپی شما باشند. اگر درست انتخاب نکنید ممکن است در پروژه‌تان شکست بخورید. اگر پس از استخدام درصورتی‌که فردی مخل و مانع پیشرفت استارتاپ شما بود تردیدی به دل خود راه ندهید و سریعاً فرد خاطی را از تیم استارتاپی خود اخراج کنید و در این زمینه بی‌رحمانه عمل کنید چراکه چنین فردی آینده شغلی شما و افرادی که با شما کار می‌کنند را به خطر می‌اندازد و باعث بیکاری چندین نفر می‌شود.

بحران مالی و استخدام

شروع استارتاپ با چالش‌های زیادی همراه است و چون در این زمینه سرمایه آنچنانی در دسترس نیست شما باید افراد قانعی را در ابتدای راه با خود همراه کنید و این نوید را به آنها بدهید که با گسترش حوزه استارتاپ حقوق و مزایای آنها نیز افزایش پیدا می‌کند. فردی را انتخاب کنید چه به هنگام بحران مالی پروژه را ترک نکند و در تنگاه ها در کنار شما و تیم استارتاپی تان باشد. برای حل بحران مالی و انگیزه می‌توانید آنها را در سهام استارتاپ خود سهیم کنید تا هم انگیزه داشته باشند و هم به حقوق کم قانع باشد.

استفاده از نیروی تمام‌وقت یا پاره‌وقت

یک مدیر موفق استارتاپ بسته به بودجه خود دست به انتخاب افراد می‌زند. به همین دلیل لازم است بسته به نیاز شرکت در چگونه استارتاپ خود را بسازیم افراد درستی را بسته به تخصص و نیاز شرکت به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت استخدام کنید. شاید در ابتدا کار استارتاپ شما نیاز به نیروی تمام‌وقت نداشته باشید پس بهتر است تصمیم درستی بگیرید و از افراد با مهارت به‌صورت پاره‌وقت استفاده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

به هنگام مصاحبه به استعداد نهفته افراد توجه کنید

به هنگام مصاحبه به استعداد نهفته افراد توجه کنید

استفاده از مصاحبه درست و اصولی باعث می‌شود تا شما به استعداد آشکار و نهان افرادی که برای مصاحبه آمده‌اند پی ببرید. پس اگر در فردی استعدادی را متناسب با ایده خود پیدا کردید وی را در اولویت استخدام تیم استارتاپی خود قرار دهید.

سخن پایانی

به‌طورکلی انتخاب افراد برای استخدام کار سختی است، حال آنکه اگر شما بخواهید برای پروژه استارتاپی خود افرادی را استخدام کنید کار سخت‌تر نیز می‌شود. چراکه در این‌گونه از شرکت‌ها به عنوان نهادی نوپا گردش مالی کمی دارند و انتخاب افراد اشتباه باعث شکست پروژه می‌شود. به همین دلیل باید افرادی درستی را متناسب با فعالیت و حوزه کاری استارتاپی خود انتخاب کنید و توجه داشته باشید که این افراد همسو و هم دل با هدف شما باشند. استارتاپ ایده خلاقانه‌ای است که نیاز به نیروی انسانی کاربلد دارد. اگر به دنبال تیم سازی استارتاپ از افرادی همسو با ایده خود هستید با ما در استارتاپ استودیو اکتا تماس بگیرید.

  • شتاب دهنده اکتا