شتاب دهنده اکتا

حمایت از ایده های نوآورانه شما

شتاب دهنده اکتا

حمایت از ایده های نوآورانه شما

حمایت از ایده های نوآورانه شما

۳ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در دنیای پر تب و تاب فناورانه رقابتی معرفی و عرضه محصولات شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های هنگفتی انجام می‌شود که معرفی محصول شما به عنوان یک استارتاپ را با مشکل روبرو می‌کند؛ چراکه شما بودجه و منابع آنچنانی برای ورود به بازار رقابت ندارید ولی اصلاً نگران نباشید چرا که ما در این مقاله به استانداردهای فروش و معرفی یک محصول بین المللی خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با اکتا همراه باشید.

چگونه محصول بین المللی خود را به بازار مصرف معرفی کنیم؟

با شناساسی بازار هدف و با برنامه‌ریزی و برخورداری از آموزش‌های لازم و اطلاع از مزایا و ویژگی‌های محصول خود می‌توانید به راحتی آن را به مشتریان بین المللی خود معرفی کنید.

در معرفی محصول باید به چه نکاتی توجه کنید؟

در معرفی محصول استارتاپی باید اطلاعات دقیقی از ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری و فنی محصول را به مشتری ارائه کنید.

از استانداردهای فروش و معرفی یک محصول بین المللی چند مورد را نام ببرید؟

از استانداردهای فروش و معرفی یک محصول بین المللی می‌توان به ارائه توضیحات واضح بر روی محصول، مشخص نمودن هدف، تبلیغات، معرفی ویژگی‌های محصول، عرضه محصول در زمان درست و ... اشاره نمود.

استانداردهای فروش و معرفی یک محصول بین المللی

امروزه شرکت‌های بزرگ و کوچک در استارتاپ استودیو چیست با ترفندهای مختلفی به معرفی و فروش محصولات خود در بازار به شدت رقابتی می‌پردازند و لذا برای کنار زدن رقبا از نوآوری‌ها و روش‌های مختلفی برای این منظور استفاده می‌کنند تا بتوانند با صرف کمترین هزینه به خواسته‌های خود که همان فروش و کسب سود بیشتر از معرفی محصول است دست پیدا کنند. نکته‌ای که کارفرمایان و کارآفرینان باید به آن توجه داشته باشند این است که پس از مراحل جذب سرمایه استارتاپ نحوه معرفی محصول به مخاطبان و بازار؛ هدف نهایی استارتاپ ها برای موفقیت به شما می رود. چراکه تا زمانی که نتوانید محصولی را که تولید کرده‌اید معرفی و به فروش برسانید در واقع شکست خورده‌اید.

نحوه معرفی و فروش محصول از مباحث مهم و چالش‌برانگیز بازاریابی برای شرکت‌های استارتاپی به شمار می رود. چراکه در این زمینه باید به سؤالات مختلفی پاسخ دهید. چگونه محصول خود را معرفی کنیم؟ چگونه محصول خود را به فروش برسانیم؟ مراحل معرفی محصول باید چگونه باشد؟ از چه کلماتی برای معرفی و فروش محصول استفاده کنیم؟

بیشتر شرکت‌ها محصول محور در استارتاپ استودیو چیست به خوبی به این موضوع واقف هستند که نحوه معرفی محصول تأثیر مهم و حیاتی بر موفقیت کسب‌وکار می‌گذارد. اگر به گشت و گذار در بازار بپردازید به محصولاتی بر می‌خورید که هیچ‌گونه عیب و نقصی ندارند و فقط به خاطر نحوه معرفی غلط با شکست مواجه شده‌اند که در این باره مدیرعامل فقید اپل می‌گوید: ارزش یک محصول را نحوه معرفی آن محصول بیان می‌کند.

از نکات مهم استانداردهای فروش و معرفی یک محصول بین المللی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ارائه توضیحات واضح بر روی محصول

ارائه توضیحات واضح بر روی محصول

یکی از ساده‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین روش‌های اکتا برای معرفی محصول ارائه توضیحات واضح درباره محصول بر روی خود محصول است که بهترین نوع معرفی به شمار می رود. بیشتر شرکت‌های بزرگ برای معرفی محصول خود از این روش استفاده و اطلاعات محصول و برند خود را با برچسب بر روی محصول در بهترین محل درج می‌کنند تا خریدار به هنگام خرید آنها را مطالعه و انتخاب درستی به هنگام خرید داشته باشد، البته در این زمینه محل قرارگیری برچسب اطلاعات بسیار حائز اهمیت است که باید در بهترین محل باشد. چراکه در چنین حالتی اطلاعات محصول در ذهن مخاطب باقی می‌ماند؛ اگر چنانچه از روی سهل‌انگاری محل قرارگیری معرفی محصول در جای مناسب نباشد مشتری سردرگم می‌شود و از خرید محصول منصرف می‌شود. پس در بازار به شدت رقابتی که کالاهای مشابه زیادی در بازار برای محصول تولیدیتان وجود دارد این مورد را فراموش نکنید.

قرار دادن برچسب معرفی محصول در جای درست یک فرآیند ارتباطی با خریدار ایجاد می‌کند و در آن واحد ویژگی‌ها و مزایای محصولتان را بدون تلاش برای معرفی به خریدار منتقل می‌کند و از این طریق نقش مهمی در بازاریابی بین المللی و همچنین فروش سریع محصولتان ایفا می‌کند. اگر قرار است محصولتان را به کشورهای دیگر صادر کنید بهتر است از زبان بین المللی یا زبان خاص آن کشور برای معرفی محصول خود استفاده کنید. به طور مثال اگر مقصد صادرات محصول شما کشورهای عربی است برچسب معرفی محصول خود را به زبان عربی منتشر و بر روی محصول در بهترین محل درج کنید.

هدف خود را مشخص کنید

از همان ابتدای مراحل جذب سرمایه استارتاپ برای جلب اعتماد سرمایه‌گذار باید هدف خود را مشخص و تا معرفی محصول و رسیدن به خواسته‌هایتان آن را دنبال کنید و به این نکته توجه داشته باشید که نداشتن هدف در معرفی محصول به شکستتان می‌انجامد. داشتن هدف قبل از فروش محصول به نحوه معرفی محصول قالب و چارچوب می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا ارزیابی درستی از نحوه فروش محصول داشته باشید.

داشتن تبلیغات موثر

داشتن تبلیغات موثر

تبلیغات گام مهم و اساسی در معرفی محصول و فروش آن به شمار می رود؛ به همین دلیل می‌بایست قبل از عرضه محصول تبلیغات خود را شروع کنید. برای انجام تبلیغات می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. می‌توانید در بستر شبکه‌های اجتماعی و با راه‌اندازی کمپین های تبلیغاتی محصول خود را معرفی یا با ساخت کاتالوگ یا بروشور به بیان ویژگی‌ها و مشخصات فنی محصول خود بپردازید. به هنگام تبلیغات از مقایسه محصول خود با دیگر محصولات البته بدون تخریب غافل نشوید.

ایجاد سایت فروشگاهی

در دنیا فناورانه امروز که بیشتر خریدها از طریق اینترنت و گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود، بهتر است با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی محصول خود را به همگان فارغ از مرز، قومیت و زبان معرفی و از این طریق برند خود را به همگام معرفی و به سود سرشاری دست پیدا کنید.

خدمات پس از فروش و پشتیبانی

ارائه خدمات پس از فروش این حس را به مشتری القا می‌کند که تولیدکننده از کیفیت و ویژگی‌های محصول خود اطمینان دارد، بیشتر مشتریان بسته به هزینه و پولی که برای خرید محصول می‌دهند قطعاً محصولاتی را برای خرید انتخاب می‌کنند که خدمات پس از فروش و تیم پشتیبانی قوی دارند.

تشکیل تیم فروش

برای معرفی محصول به بازار مصرف شما در ابتدا باید یک تیم فروش از افراد با تجربه تشکیل دهید. چراکه شما صاحب بوتیک نیستید که بخواهید محصول خود را بفروشید شما یک تولیدکننده هستید که برای فروش محصول خود نیاز به یک تیم مجرب و آموزش دیده دارید تا بتوانید به اهداف مد نظر خود دست پیدا کنید.

عرضه و معرفی محصول در زمان درست

عرضه و معرفی محصول در زمان درست

انتخاب زمان درست برای معرفی محصول یکی از موارد مهم و اساسی در افزایش فروش محصول به شمار می رود، به همین دلیل لازم است هر محصولی را در زمان درست آن معرفی و سپس به فروش برسانید. به طور مثال ماهی قرمز مخصوص شب عید است و فروش و معرفی آن فقط در شب عید شما را به سوددهی می‌رساند، معرفی محصولات گرمایشی و سرمایشی باید در فصول گرم و سرد سال به مشتریان معرفی شوند. در مراحل جذب سرمایه استارتاپ شما باید به سرمایه‌گذار توضیحات لازم را در خصوص محصولات خود و زمان عرضه آن اعلام کنید.

معرفی ویژگی‌های محصول

به هنگام معرفی محصول در استارتاپ استودیو چیست از بیان مزایا و ویژگی‌های ظاهری و حتی فنی محصولتان غافل نشوید و به طور کامل بخش‌های مختلف محصول خود را توضیح دهید. برای فروش بهتر علاوه بر شناساسی بازار هدف باید رقیبان خود را نیز شناسایی و مورد سنجش قرار دهید و خود را به عنوان یک خریدار قرار دهید و بنگرید که آیا محصولی که تولید نموده‌اید ارزش خریدن دارد یا خیر. علاوه بر بیان ویژگی‌های محصول می‌توانید با ارائه تخفیف و درج قیمت، خرید محصول را برای مشتری تسهیل کنید و از این طریق بر اعتبار برند تجاری خود بیفزایید.

جلب اعتماد مشتریان

در شتاب دهنده اکتا شما زمانی می‌توانید اعتماد مشتری را جلب کنید که تمامی اطلاعات خواسته شده از محصول را به مشتری ارائه و استفاده رایگان و محدود از محصولتان را به مشتری ارائه کنید. بگذارید در این زمینه مثالی برایتان عرض کنم بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری منجمله انواع آنتی ویروس‌ها به مدت یک ماه امکان استفاده رایگان از خدمات خود را در اختیار مشتری قرار می‌دهند و پس از جلب اعتماد و رضایت مشتری از کاربرد نرم‌افزار در قبال خدمات خود از مشتری درخواست خرید محصول را می‌کنند.

سخن پایانی

نحوه معرفی محصول و فروش آن در واقع مهمترین بخش استارتاپ به شما می رود که نقش اصلی را در موفقیت یا شکست پروژه استارتاپی ایفا می‌کند، به همین دلیل مهم است از افراد کاربلد و مجرب برای این منظور استفاده و نکات لازم برای معرفی محصول را مطابق با استانداردهای جهانی برای آنها آموزش دهید تا هر چه سریع تر بتوانید به رویاهای خود رنگ واقعیت بپاشید. در صورت داشتن هر گونه سؤال، نظر و انتقاد با ما در اکتا تماس بگیرید.

  • شتاب دهنده اکتا
  • ۰
  • ۰

بیشتر استارتاپ­ های برندهای معروف که زمانی رهبری بازار را بر عهده داشتند پس از مدتی به دلیل نداشتن قدرت مقابله با رقبا و غول‌های بزرگ شکست را پذیرا و از ادامه مسیر خود منصرف و دست از تلاش بر می‌دارند. بنابراین شما به جای رقابت با رقبا بهتر است زمین بازی خود را بسته به نوآوری و خلاقیت طراحی و آن را تغییر دهید و به این نکته نیز توجه داشته باشید که یکی از سودمندترین استراتژی‌های بازار سرمایه استراتژی اقیانوس آبی است که در محیطی آرامی و بدون تلاطم مسیر حرکت به سمت پیشرفت، جذب مشتریان و کسب سود بیشتر را برای شما مهیا می‌کند. به همین دلیل ما در این مقاله به پیدا کردن اقیانوس آبی یا ساختن آن ؟ خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.

اقیانوس آبی چیست؟

اقیانوس آبی عبارت است از بازاری ناشناخته که هنوز رقبا به فکر تسخیر آن نیفتاده‌اند به همین دلیل تقاضا در آن زیاد است که فرصت‌های زیادی برای رشد و توسعه سریع استارتاپ در اختیار شما قرار می‌دهد. در اقیانوس آبی شما می‌بایست با خلاقیت و نوآوری در محیطی آرام و بدون رقیب به کار خود ادامه دهید.

پیدا کردن اقیانوس آبی یا ساختن آن کدام بهتر است؟

در یک کسب کار استارتاپی به جای پیدا کردن اقیانوس آبی که دیگران آن را فتح کرده‌اند با ایجاد خلاقیت اقیانوس آبی کسب‌وکار خود را بسازید.

تفاوت عمده اقیانوس قرمز (سرخ) با اقیانوس آبی؟

تفاوت عمده اقیانوس قرمز با اقیانوس آبی در این است که در اقیانوس سرخ شما باید با رقبای خود در اقیانوس متلاطم و خونین به رقابت بپردازید، ولی در اقیانوس آبی به جای رقابت باید با ایجاد خلاقیت راه جدیدی را برای کسب‌وکار خود باز کنید.

منظور از اقیانوس آبی چیست؟

در استراتژی اقیانوس آبی شما در محیطی آرام با اندکی خلاقیت و نوآوری می‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید. در یک تعریف ساده اقیانوس آبی عبارت است از بازاری ناشناخته که هنوز رقبا به فکر تسخیر آن نیفتاده‌اند و تقاضا برای خرید محصول یا خدمت در آن بیشتر است، به همین دلیل فرصت‌های زیادی برای رشد و توسعه سریع را در اختیار شما قرار می‌دهد. در شتاب دهنده مفهوم رنگ آبی به معنای محیطی آرام توأم با نوآوری و خلق تقاضای جدید و جایگزینی برای مشتریان بازارهای فعلی است. در این نوع استراتژی کسب‌وکارها با ایجاد نوآوری و تقاضای جدید ارزش‌های هم‌زمانی را برای خود و مشتریان ایجاد می‌کنند. بگذارید برای جا افتادن مطلب برایتان یک مثال بیاورم، زمانی که خرید به‌صورت سنتی بود شرکت آمازون و در ایران دیجی کالا با ایجاد نوآوری در نحوه خرید که تا آن زمان ناشناخته بود تعریف جدیدی از خرید را ارائه نمودند و از این طریق مشتریان جدیدی را برای فروش کالا و خدمات خود معرفی نمودند و خیلی سریع توانسته‌اند به موفقیت دست پیدا کنند.

منظوراز اقیانوس قرمز یا سرخ چیست؟

منظوراز اقیانوس قرمز یا سرخ چیست؟

در اقیانوس قرمز یا سرخ شما برای رسیدن به سود بیشتر باید در اقیانوس متلاطم وارد یک جنگ تمام‌عیار و خونین شوید تا بتوانید به موفقیت دست پیدا کنید. در اقیانوس سرخ شما مشتریان محدودی دارید که در نتیجه تبلیغات و بازاریابی نیز سود شما تغییر چندانی نمی‌کند به همین دلیل ناگزیر برای سود بیشتر با دیگر اقیانوس‌ها باید وارد جنگ شوید که هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل می‌کند.

پیدا کردن اقیانوس آبی یا ساختن آن ؟

در استارتاپ استودیو اکتا اگر شما نیز کارفرمای یک شرکت استارتاپی در بازار به شدت رقابتی هستید قطعاً به این فکر کرده‌اید که چطور یک شرکت استارتاپی در مدت کوتاهی توانسته به رشد و شهرت چشمگیری دست پیدا کند؟ در چگونه استارتاپ خود را بسازیم پاسخ روشن است چراکه بیشتر شرکت‌های استارتاپی با پایه قرار دادن استراتژی اقیانوس آبی در برابر اقیانوس سرخ  در مدت کوتاهی توانسته‌اند به موفقیت دست پیدا کنند. رمز موفقیت این شرکت‌ها در این است که همچون شرکت‌های معمولی دست به برنامه‌ریزی نمی‌زنند و برای رسیدن به موفقیت از ایده و طرز فکر نوآورانه و جدیدی پیروی می‌کنند و مداوم در حال تغییر و تحول در راستای اهداف مشتری مداری خود هستند. بنابراین به جای پیدا کردن اقیانوس آبی به فکر ساختن آن بسته به توانایی‌ها و خلاقیت خود هستند.

یکی از نکات مهمی که در شتاب دهنده باید به آن توجه داشت این است که در بازار سرمایه رقبای زیادی وجود دارد به همین دلیل به فرض برندسازی موفق و انتخاب شعار و بازاریابی مناسب سود شما هر روز کمتر و کمتر می‌شود، دلیل آن چیست؟ پاسخ تا حدودی روشن است رقبای شما با ترفندهای مختلفی محصول شما را تولید و به فروش می‌رسانند بنابراین برای کسب سود بیشتر شما باید در اقیانوس پرتلاطم سرخ با رقبا مبارزه کنید و یا به جای جنگ و مقابله که هزینه زیادی را به دوش شما می‌اندازد زمین بازی خود را با خلاقیت طراحی و آن را تغییر دهید و در محیطی بدون رقیب به کسب‌وکار خود ادامه دهید. در واقع در اقیانوس آبی به جای رقابت با سایر کسب‌وکارهای موجود در بازار باید یک بازار جدید برای خود تعریف و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید. بنابراین در اقیانوس آبی شما باید بسته به محصول خود زمین بازی خود را طراحی و آن را تغییر دهید.

در بازار به شدت رقابتی که بازار از کالا و خدمات متنوعی اشباع شده شما دو راه بیشتر ندارید یا باید به سود حداقلی راضی باشید و یا با استراتژی جدید و ایجاد نوآوری به سود بیشتری دست پیدا کنید که برای این منظور یا باید با رقبای خود در اقیانوس سرخ و پرتلاطم به رقابت بپردازید که در این زمینه باید هزینه زیادی را متحمل شوید و یا باید با ایجاد خلاقیت و نوآوری استراتژی قدیمی خود را منسوخ و استراتژی جدیدی برای بازاریابی خود انتخاب کنید و به این نکته توجه داشته باشید که استراتژی اقیانوس آبی از سودمندترین روش‌های بازاریابی بازار سرمایه به شمار می‌رود که در کوتاه‌ترین زمان به موفقیت کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

اصول مهم و بنیادی استراتژی اقیانوس آبی

از  اصول مهم و بنیادین استراتژی اقیانوس آبی در استارتاپ استودیو اکتا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در استراتژی اقیانوس آبی بیخودی تلاش خود را صرف رقابت با رقبای قدرتمند نکنید.
  • به جای رقابت با رقبای قدرتمند یک فضای جدید در بازار به شدت رقابتی برای کسب‌وکار خود ایجاد نمایید.
  • به این نکته مهم توجه داشته باشید که ایجاد نوآوری و خلاقیت زیربنای اصلی اقیانوس آبی را تشکیل می‌دهد.
  • علاوه بر ایجاد نوآوری برای رقابت با رقبا به کیفیت محصول یا خدمت در کنار قیمت محصول و مزایای آن نیز توجه کنید.
  • و ...

قوانین استراتژی اقیانوس آبی

قوانین استراتژی اقیانوس آبی

برای ساخت اقیانوس آبی مختص خود از هیچ‌چیزی نترسید و با ایجاد نوآوری و خلاقیت مشتریان زیادی را جذب و به سود هنگفتی دست پیدا کنید. از قوانین اقیانوس آبی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

حذف

استراتژی اقیانوس آبی از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند، چراکه بیشتر قوانین موجود توسط کسب‌وکارها مورد استفاده قرار گرفته و دیگر کارایی آنچنانی ندارند، پس بنابراین می‌توانید قواعد اضافی بازی را حذف کنید. اگر با حذف برخی قوانین دست و پاگیر که ناخوشایند مشتری است هدف نهایی‌تان زیر سؤال نمی‌رود به راحتی می‌توانید آن قوانین را حذف کنید.

کاهش

در بیشتر موارد روند تولید محصول یا ارائه خدمت قدیمی شده است پس برای بهبود کسب‌وکارتان بهتر است روند بهبود محصول خود را ارتقا ببخشید و یا قوانین آن را کاهش دهید. در چگونه استارتاپ خود را بسازیم با بررسی مشتریان خود می‌توانید برخی از روندهای کسب کار خود را که غیرضروری تشخیص می‌دهید کاهش دهید، به‌طور مثال می‌توانید برخی از محصولاتتان را که قدیمی شده و مشتری برای آن نیست را کاهش دهید.

ظهور یا افزایش

در تولید هر محصول یا خدمتی استاندارهایی وجود دارد شما برای کسب نتیجه مطلوب به چیزی فراتر از استاندارد بیندیشید.

خلق

با ایجاد نوآوری و خلاقیت قوانین جدیدی را ایجاد کنید و با ایجاد قوانین خلاقانه وارد اقیانوس آبی کسب‌وکار خود شوید.

سخن پایانی

در بازار به شدت رقابتی انتخاب استراتژی اقیانوس آبی به همراه ایجاد نوآوری، خلاقیت و تقاضای جدید به رشد سریع کسب‌وکارتان کمک شایانی می‌کند، پس به جای رقابت در اقیانوس پرتلاطم بازار که ممکن است به شکستتان منجر شود با ایده پردازی و خلاقیت و همچنین ایجاد نوآوری محیط بازی خود را تغییر و مشتریان بیشتری را جذب و به سود سرشاری دست پیدا کنید. در صورت داشتن هرگونه سؤال با ما در شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید.

  • شتاب دهنده اکتا
  • ۰
  • ۰

برای پیاده‌سازی ایده کسب‌وکارتان و رسیدن به موفقیت و همچنین جلب نظر سرمایه‌گذار شما نیاز به طراحی یک نقشه راه بسته به مدل کسب‌وکارتان دارید. توجه داشته باشید که داشتن یک نقشه راه به ایجاد یک تصویر واضح و روشن از آینده کسب‌وکارتان کمک می‌کند که ما در این مقاله به نحوه ایجاد نقشه راه یک کسب‌وکار موفق خواهیم نمود. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.

چه کسانی می‌توانند نقشه کسب‌وکار را تنظیم کنند؟

هر فردی می‌تواند برای راه‌اندازی ایده‌ای که در سر دارد یک نقشه راه تهیه و افق روشنی از آینده کسب‌وکار خود را ترسیم کند.

در ترسیم نقشه راه کسب‌وکار برای موفقیت باید به چه نکاتی توجه داشت؟

در ترسیم نقشه راه کسب‌وکار موفق باید به ارائه خلاصه کسب‌وکار، اهداف، نحوه تأمین سرمایه، بازاریابی، تحلیل رقبا، تبیین نقشه عملیاتی کسب‌وکار و ... توجه نمود.

هدف از ترسیم نقشه راه کسب‌وکار چیست؟

هدف از ترسیم نقشه راه برای کسب‌وکار رسیدن به موفقیت با طی نمودن مسیری است که مشخص نموده‌اید، در واقع ترسیم نقشه راه آینده روشنی از مدل کسب‌وکارتان را ارائه می‌کند.

نقشه راه یک کسب‌وکار موفق

ترسیم نقشه راه آینده روشنی از مدل کسب‌وکارتان را نشان می‌دهد که با استفاده از آن و در اختیار داشتن المان‌های مختلف می‌توانید ایده خود را راه‌اندازی و سرمایه‌گذار شتاب دهنده بلاکچین را با آمار و ارقام واقعی با خود همراه سازید. نقشه راه کسب‌وکار موفق مسیر حرکت استارتاپ را به طور واضح نشان می‌دهد که شما با ترسیم چنین نقشه‌ای در شتاب دهنده اکتا می‌توانید یک تصویر شفاف از آینده کسب‌وکار خود را به همگان نشان دهید. توجه داشته باشید که شما بدون داشتن نقشه راه نیز می‌توانید مدل کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید، ولی آنچه مسلم است این است که داشتن نقشه راه به شما کمک می‌کند تا بتوانید مسیر مشخصی را برای رسیدن به هدف نهایی طی کنید.

برای تهیه نقشه راه یک کسب‌وکار موفق چه بزرگ و چه کوچک باید به برخی نکات مهم و اساسی توجه نمود که این نکات عبارت‌اند از:

خلاصه کسب‌وکار

خلاصه کسب‌وکار

برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار استارتاپی در شتاب دهنده ضروری است ابتدا خلاصه‌ای از مدل کسب‌وکار خود را تهیه و آن را ارائه کنید. توجه داشته باشید که خلاصه کسب‌وکار باید کوتاه و درعین‌حال مفید و در بر گیرنده اشاره کوتاه به محصول یا خدمت، محیط کسب‌وکار، نحوه تأمین سرمایه مور نیاز، میزان سرمایه مورد نیاز، زمان برگشت سرمایه، نیاز مخاطبان، بازار هدف و ... باشد.

اهداف کسب‌وکار

در ترسیم نقشه راه این مهم است که هدف یا اهداف شما از ایجاد کسب‌وکار مورد نظر چیست:

آیا می‌خواهید کسب‌وکار خود را به یک سرویس خاصی ارائه دهید، یا قصد را گسترش آن را دارید ؟

نقطه اوج کسب‌وکار شما کجاست؟

کسب کار شما دارای هدف کوتاه‌مدت است یا بلندمدت؟

آیا به دنبال رفع نیاز مشتریان هستید یا کسب سود؟

توضیحاتی درباره مدل کسب‌وکار

در تبیین نقشه راه در شتاب دهنده بلاکچین باید تعریف دقیقی از مدل کسب‌وکار خود ارائه و اطلاعاتی جزئی از مدل کسب‌وکارتان را بیان و به سؤالات زیر پاسخ دهید:

چرا می‌خواهید این مدل از کسب‌وکار راه راه‌اندازی کنید؟

آیا برای محصول یا خدمتی که می‌خواهید تولید کنید مشتری وجود دارد؟

مزیت رقابتی کسب‌وکارتان در چیست؟

سرمایه مورد نیاز خود را چگونه تأمین می‌کنید؟

در چه محلی می‌خواهید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید؟

و ...

نحوه تأمین سرمایه

در ترسیم نقشه راه شتاب دهنده شما باید مسیر دسترسی به سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار را تشریح کنید، چه چگونه می‌خواهید سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی استارتاپ را تأمین کنید؟ آیا قصد دارید با استفاده از سرمایه شخصی یا جذب سرمایه‌گذار سرمایه مورد نیاز خود را تأمین کنید؟ یا راه‌های دیگری را برای تأمین سرمایه تجربه کنید.

تعیین نقشه عملیاتی کسب‌وکار

تعیین نقشه عملیاتی کسب‌وکار

همانطور که از نام این بخش پیداست شما در این بخش باید بیشتر بر روی مسائل فرآیندی پافشاری کنید و به سؤالات زیر پاسخ دهید.

کسب‌وکار شما به چه صورتی فعالیت خواهد نمود؟

برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود نیاز به چه چیزی دارید؟

مسئولیت اصلی کسب‌وکار استارتاپی تان در شتاب دهنده بلاکچین با کیست؟

بازاریابی و فروش محصول یا خدمت

در یک کسب‌وکار استارتاپی مهمترین بخش نحوه بازاریابی و فروش محصول است که نقش مهمی در موفقیت استارتاپ ایفا می‌کند. در این بخش شما باید اطلاعاتی درباره محصول خود همچون نحوه تولید و بسته‌بندی آن، مزایای محصول و خدمت، شمردن نقاط قوت آن، نحوه قیمت‌گذاری و چرایی انتخاب مشتریان، نحوه ارسال محصول یا خدمت به مشتری، کانال‌های ارتباطی با مشتریان، نحوه فروش و توزیع، نحوه تبلیغات و ... را بیان کنید.

تحلیل رقبا

در یک کسب‌وکار استارتاپی در شتاب دهنده مهم است که شما رقبای خود را از قبل شناسایی و درباره نقاط ضعف و قوت آنها اطلاعاتی کسب کنید، به طور مثال باید بیان کنید چه چگونه کسب‌وکار x با ایجاد برنامه‌های مختلف توانسته به موفقیت دست پیدا کنید و یا اینکه چگونه کسب‌وکار y با انجام چه برنامه‌هایی شکست را تجربه کرده است.

در این بخش باید نقاط تمایز خود با رقبا را بیان کنید.

چرا مشتریان باید از محصول یا خدمت شما استفاده کنید؟

چه کسانی رقبای شما هستند؟

نقاط قوت و ضعف رقبا را مشخص کنید؟

اطلاعات مالی و اقتصادی

در این بخش همانطور که از نامش پیداست شما باید تمامی اطلاعات مالی خود از ابتدای راه‌اندازی استارتاپ همچون هزینه‌های سرمایه‌ای، هزینه‌های مالی، هزینه‌های گسترش کسب‌وکار، هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی، هزینه المان‌های اصلی اقتصادی، درآمدهای عملیاتی، درآمدهای غیرعملیاتی، درآمدهای حاصل از فروش و تخمین فروش، هزینه‌های عملیاتی همچون منابع انسانی و فیزیکی، تبلیغات و .. را بیان کنید.

مشخص نمودن افراد به همراه مسئولیت

در این بخش شما باید نام افراد و تخصص‌هایی که برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز دارید را بیان کنید.

سخن پایانی

داشتن ایده خلاقانه برای راه‌اندازی کسب‌وکار در واقع نخستین گام برای شروع یک کسب‌وکار استارتاپی به شمار می‌رود که تا رسیدن تولید یا خدمت باید مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر بگذارد که در این بین داشتن نقشه راه مسیر رسیدن به موفقیت را برای کسب‌وکار تشریح و نقش مهمی در موفقیت استارتاپ ایفا می‌کند. ما در این مقاله به برخی از نکات مهم و تأثیرگذار ترسیم نقشه راه اشاره کوتاهی نمودیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد؛ در صورت داشتن هر گونه سؤال، نظر، انتقاد با ما در شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید.

  • شتاب دهنده اکتا