شتاب دهنده اکتا

حمایت از ایده های نوآورانه شما

شتاب دهنده اکتا

حمایت از ایده های نوآورانه شما

حمایت از ایده های نوآورانه شما

۴ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چگونگی فروش محصول استارتاپی مرحله نهایی و نقطه پرتاپ استارتاپ برای کسب درآمد و رسیدن به اهداف و آرزوها به شمار می رود؛ به همین دلیل شیوه فروش محصول و ارائه آن به مشتریان بسیار مهم است که اگر به صورت صحیح انجام نشود باعث سقوط کسب‌وکارتان می‌شود. اگر به تازگی یک استارتاپ نوپا تأسیس نموده‌اید نگران فروش محصولتان در بازار رقابتی نباشید. چراکه ما در این مقاله به نکات مهم و کاربردی چگونگی فروش محصول استارتاپی خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.

چرا فروش محصول استارتاپی مهم است؟

در یک استارتاپ چگونگی فروش محصول استارتاپی در واقع مرحله نهایی و نقطه پرتاپ استارتاپ برای کسب درآمد و رسیدن به اهداف و آرزوها به شمار می رود.

چگونه محصول خود را در یک استارتاپ به فروش برسانیم؟

در یک استارتاپ برای فروش محصول شما باید استراتژی خود برای ورود به بازار را تبیین و با شناخت تمامی علایق و سلایق بازار هدف و معرفی برندتان در کنار شمردن مزایا محصولتان ورود پر قدرتی را به بازار تجربه کنید.

چگونگی فروش محصول استارتاپی

زمانی که شما با یک ایده فناورانه در استارتاپ استودیو چیست به تولید محصول نهایی دست پیدا می‌کنید مهمترین فاکتور موفقیت شما در واقع چگونگی فروش محصولتان است. شروع یک کسب کار استارتاپی در واقع یکی از بخش هیجان‌انگیز رشد و ترقی افرادی به شمار می رود که تصمیم می‌گیرند خود را به چالش بکشند و با فرصت‌ها و تهدید‌ها دسته پنجه نرم کنند.

زمانیکه شما محصول باکیفیتی را برای فروش در اختیار دارید با استفاده از راهبرد هوشمندانه، داشتن استراتژی مدون، بازاریابی و تبلیغات، محصول خود را باید به بهترین شکل ممکن به مشتری عرضه کنید به گونه ای که مشتری مشتاقانه در پی خرید محصولتان باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که هدف نهایی شما از ایجاد یک کسب کار پس از طی مراحل جذب سرمایه استارتاپ فروش محصولتان و رسیدن به کسب درآمد است و این میسر نمی‌شود مگر اینکه شما نکات و ترفندهای فروش محصول را بدانید که این ترفندها عبارت‌اند از:

استراتژی خود برای ورود به بازار را مشخص کنید

استراتژی خود برای ورود به بازار را مشخص کنید

نکته اول و مهم در فروش محصول این است که استراتژی خود برای ورود به بازار را مشخص و به این نکته توجه داشته باشید که وضعیت هیچ کسب‌وکاری برای تولید محصول در اکتا شبیه یکدیگر نیست؛ چراکه هر کسب‌وکاری مسیر مشخصی را برای رسیدن به تولید محصول طی می‌کند. بنابراین شما باید استراتژی مشخصی برای فروش محصول خود تبیین کنید.

شناخت کامل مشتریان هدف

شما به عنوان فروشنده باید بدانید چه افرادی مشتاق خرید محصولاتی هستند که شما تولید و عرضه می‌کنید، بنابراین در اولین گام باید مشتریان هدف خود را شناسایی کنید که برای منظور کافی است به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • خریداران محصولات شما مرد هستند یا زن؟
  • بیشتر مشتریان شما در چه بازه سنی قرار دارند؟
  • مشتریان شما مجرد هستند یا متأهل؟
  • محصول شما برای چه قشری است افراد پولدار و مرفه، متوسط یا فقیر؟
  • میزان تحصیلات مشتریان شما چقدر است؟
  • و ...

نکته مهم به هنگام عرضه محصول این است که شما باید تمام علایق و سلایق مشتری خود را بسنجید تا از این طریق بتوانید با بازاریابی اصولی محصول خود را به بازار هدف بفروشید.

قبل از طی مراحل تولید بازاریابی محصول خود را آغاز کنید

یکی از اشتباهات رایجی که بیشتر کسب‌وکارهای نوپا انجام می‌دهند این است که صبر می‌کنند تا محصولشان را تولید کنند و سپس اقدام به بازاریابی و تبلیغ برای فروش آن می‌کنند و این در حالی است که شما قبل از تولید محصول باید بازاریابی خود را شروع و ذهن مشتریانتان را برای ارائه محصول آماده کنید، تا زمانیکه محصول آماده عرضه شد مشتریان با آگاهی قبلی اقدام به خرید کنند.

زمانیکه افراد اطلاعی از محصول شما نداشته باشند قطعاً تقاضا برای آن محصول نیز کم می‌شود و این کمبود تقاضا تا زمانی که شما تبلیغات خود را انجام دهید به همان شکل باقی می‌ماند که در این بین چند ماهی سرمایه و محصول شما به دلیل عدم معرفی محصولتان در زمان درست سوخت می‌شود. بنابراین در استارتاپ استودیو چیست بهترین راه این است که بازاریابی محصول خود را چند ماه قبل از تولید محصول شروع و به مشتریان خود ابلاغ کنید که محصولتان در حال آمده شدن است و پس از چند ماه عرضه می‌شود. قبل از عرضه مزایای محصولتان را در کنار کاربرد و نحوه استفاده به گوش مشتری برسانید.

معرفی برند

معرفی برند

توجه داشته باشید که در هر کسب‌وکاری برای هر محصولی که تولید می‌کنید باید مشتری‌اش را نیز پیدا کنید چرا که در صورت عدم فروش محصول کسب‌وکار شما از رونق می‌افتد و در نتیجه شکست می‌خورید. یکی از راه‌های جذب مشتری این است که برندتان را به مشتری معرفی کنید به گونه‌ای که برندتان ملکه ذهن مخاطب شود تا مخاطب به هنگام مشاهده چندین محصول مشابه آن برندی را انتخاب کند که شما با تبلیغات و معرفی مزایا و معایب به مشتری معرفی نموده‌اید. زمانیکه برندتان معروف شد دیگر این مشتریانتان هستند که برای شما بازاریابی می‌کنند و به هنگام خرید دوستان یا آشنایان برند شما را به آنها معرفی می‌کنند.

مزیت رقابتی برای محصول خود ایجاد کنید

قبل از مراحل جذب سرمایه استارتاپ و پس از آن ارائه محصول به بازار مصرف به این بیندیشید چرا مشتری  باید از میان انبوه محصولات در بازار به شدت رقابتی به سمت محصول شما بیاید؟ مزیت رقابتی محصول خود نسبت به سایر محصولات مشابه را برای مشتری شرح و امکان مقایسه را برای مشتری باز بگذارید.

برای محصول خود یک سایت فروشگاهی ایجاد کنید

در دنیای تکنولوژی که معرفی برند، بازاریابی و فروش محصول از طریق چند کلیک ساده انجام می‌شود با طراحی سایت فروشگاهی به جای بازاریابی سنتی در سطح وسیع به دور از مرزهای جغرافیانی محصول تولیدی خود را به همگان معرفی و بازاریابی خود را به سرانجام برسانید، البته لازمه این کار استفاده از تیم متخصص و حرفه‌ای است. به دلیل مزایای عمده‌ای که خرید غیرحضوری برای مشتری دارد بیشتر افراد خریدهای خود را به صورت غیرحضوری از فروشگاه‌های مطمئن با چند کلیک ساده در خانه و محل کار خریداری می‌کنند. چراکه بدون صرف هزینه اضافی با جستجو در موتورهای جستجوگر محصول مورد نظر خود را سرج و پس از مطالعه مزایا و معایب و همچنین مقایسه آن با سایر محصولات از لحاظ کیفیت و قیمت اقدام به خرید می‌کنند.

قدرت شبکه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید

در دنیای کنونی شما باید از هر ابزاری برای فروش محصولتان در استارتاپ استودیو چیست استفاده کنید که برای این منظور استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و ... به شما کمک می‌کند تا علاوه بر معرفی برند بتوانید محصولات خود را نیز به فروش برسانید و به طور مستقیم با مشتریان خود در ارتباط و تعامل باشید.

برای محصول خود ویدئو و تیزر تبلیغاتی تولید کنید

برای محصول خود ویدئو و تیزر تبلیغاتی تولید کنید

استفاده از ویدئو و تیزر تبلیغاتی یکی را راه های موثر فروش محصول به شمار می رود.

مدام با مشتری خود در تماس باشید

به طور مداوم با مشتری خود در تماس باشید که البته منظور ما از تماس این است که همیشه در دسترس مشتری باشید، تا اگر مشتری سؤال، نظر یا انتقادی داشت بتواند از شما بپرسد و اینگونه نباشد که شما همیشه در دسترس نباشید، چراکه در صورت بروز چنین مشکلی اعتماد مخاطب از شما سلب می‌شود و مراحل جذب سرمایه استارتاپ برای ادامه تولید محصول با شکست مواجه می‌شود.

خدمات پس از فروش

اگر شما به عنوان تولیدکننده از کیفیت محصول خود اطمینان دارید باید این اطمینان را به مشتری هدیه کنید که پس از خرید محصول در صورت بروز کوچکترین مشکلی یا نقص فنی می‌تواند از خدمات پس از فروش به صورت رایگان استفاده کند. ارائه خدمات پس از فروش در دنیایی که کالای تقلبی زیادی در بازار وجود دارد باعث اطمینان خاطر مشتری به هنگام خرید می‌شود. سعی کنید خدمات پس از فروش خود را در اکثر شهرها دایر کنید تا مشتری به زحمت نیفتد.

ایجاد شبکه ارتباطی با همکاران

یکی از راه‌های افزایش فروش آنلاین، آفلاین و حضوری ایجاد شبکه ارتباطی بین همکارانی است که با شما منافع مشترک دارند. با ایجاد یک شبکه ارتباطی با همکاران و شرکت‌ها  در استارتاپ استودیو چیست می‌توانید علاوه بر کسب سود بیشتر به مشتریان جدیدی نیز از طریق اکتا وصل شوید. به عنوان مثل اگر شما یک فروشگاه لوازم خانگی دارید می‌توانید با فروشگاه‌های دیگر همکاری و از این طریق مشتریان خود را در صورت نداشتن محصول مورد نظر مشتری به فروشگاهی که آن محصول را دارد ارجاع دهید.

با مشتری صادقانه رفتار کنید

پس از مراحل جذب سرمایه استارتاپ یکی از روش‌های جلب اعتماد و تبدیل مشتری بالقوه به مشتری واقعی این است که شما به هنگام تولید و معرفی محصول با مشتری صادقانه برخورد کنید و از این طریق اعتماد مخاطب را جلب کنید و به این نکته توجه داشته باشید که بی‌اعتمادی مخاطب خسران جبران‌ناپذیری را عاید شما می‌کند. به هنگام ارتباط با مشتری از بلاف زدن و ارائه آپشن اضافه که در محصولتان وجود ندارد بپرهیزید و فقط آن چیزی را به مشتری گوشزد کنید که محصولتان واقعاً آن را داراست.

 سخن پایانی

بسته به نوع محصول استارتاپی راه‌های مختلفی برای فروش آن وجود دارد که مهمترین آن شناخت علایق و سلایق بازار هدفی است که شما محصول خود را برای آن تولید نموده‌اید. به هنگام فروش مزایای محصول خود را نسبت به محصولات مشابه بیان و به این نکته توجه داشته باشید که صداقت در رفتار و مشتری مداری با تولید محصول باکیفیت سود سرشاری را نصیب شما می‌کند. ما در این مقاله به برخی از راه‌های فروش محصول اشاره کوتاهی نمودیم که امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد، در صورت داشتن هرگونه سؤال، نظر و انتقاد با ما در شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید.

  • شتاب دهنده اکتا
  • ۰
  • ۰

روزانه استارتاپ های زیادی در گوشه و کنار جهان با هدف ارائه کالا و خدمات مختلف راه‌اندازی می‌شوند که از این تعداد تنها درصد کمی به موفقیت دست پیدا می‌کنند؛ متأسفانه طبق آمار منتشرشده درصد قابل توجهی از استارتاپ ها در همان 5 سال نخست راه‌اندازی به دلایل مختلف با شکست مواجه می‌شوند که ما در این مقاله به عوامل شکست پروژه ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با استارتاپ استودیو اکتا همراه باشید.

چه عواملی باعث شکست پروژه های استارتاپی می‌شود؟

از عوامل شکست پروژه های استارتاپی می‌توان به عدم بازاریابی، کمبود سرمایه، عدم شناخت بازار، عدم انتخاب درست اعضای تیم استارتاپی و ... اشاره نمود.

برای جلوگیری از شکست پروژه های استارتاپی پیشنهاد شما به عنوان کارشناس چیست؟

برای جلوگیری از شکست پروژه های استارتاپی قبل از راه‌اندازی ایده استارتاپی خود باید شناخت کاملی از بازار داشته باشید و با تأمین سرمایه و جذب سرمایه‌گذار دغدغه مالی را کاهش و با بازاریابی درست و افزایش کیفیت محصولات قدرت رقابت خود با رقبا را بالا ببرید و با برنامه‌ریزی شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

شتاب‌دهنده اکتا چگونه به موفقیت یک استارتاپ کمک می‌کند؟

شتاب‌دهنده اکتا با ارائه آموزش‌های لازم متناسب با ایده استارتاپی و جذب سرمایه‌گذار، در اختیار قرار دادن دفتر کار، بازاریابی از طریق شبکه وسیع ارتباطی و مشاوره و راهنمایی به کسب‌وکارهای استارتاپی برای رسیدن به موفقیت کمک می‌کند.

عوامل شکست پروژه های استارتاپی

عوامل شکست پروژه های استارتاپی

شکست بخش جدایی‌ناپذیر اکوسیستم استارتاپی محسوب می‌شود به گونه‌ای که در یک پروژه استارتاپی در استارتاپ استودیو چیست حتی گرفتن یک تصمیم اشتباه منجر به شکست موفق‌ترین پروژه استارتاپی می‌شود،  بنابراین در چگونه استارتاپ خود را بسازیم مهم است که شما تمامی جوانب را قبل از راه‌اندازی استارتاپ در نظر بگیرید. از مهمترین عوامل شکست پروژه‌های استارتاپی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم شناخت و توجه به بازار

از مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها در تولید و ارائه محصول یا خدمت می‌توان به عدم شناخت و توجه به بازار مصرف اشاره نمود. به طور مثال هنگامیکه که شما محصول یا خدمتی را ارائه می‌کنید که در بازار کاربردی ندارد یا بهتر از آن در بازار وجود دارد قطعاً کسی سمت محصول یا خدمت شما نمی‌آید؛ به همین دلیل قبل از ارائه طرح یا ایده خود به استارتاپ استودیو اکتا باید درباره ایده استارتاپی خود تحقیق و با شناخت کامل از بازار ایده خود را عملیاتی کنید.

مشکلات مالی

یکی از مواردی که کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارتاپ های فناورانه با آن روبرو هستند وجود مشکلات مالی است. طبق تحقیقات انجام شده بیش از 29% استارتاپ ها به دلیل مشکلات مالی و اتمام نقدینگی و عدم تأمین سرمایه با شکست مواجه می‌شوند و این بیشتر به این دلیل است که کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارتاپ ها اطلاعات و آمار دقیقی درباره مدیریت مالی، قوانین مالیاتی و حقوق و دستمزد ندارند؛ به همین دلیل حتی با داشتن سرمایه مورد نیاز نیز نمی‌توانند بر مشکلات مالی فائق آیند. در استارتاپ استودیو چیست باید ابتدا به فکر مدیریت مالی و استفاده درست و بهینه از آن باشید و سرمایه خود را در جای درست هزینه کنید چراکه در غیر این صورت با شکست پروژه مواجه می‌شوید

دقت در انتخاب اعضای تیم

در بیشتر مواقع سهل‌انگاری یا به نوعی انتخاب نادرست اعضای تیم استارتاپی منجر به شکست پروژه می‌شود، طوریکه طبق برآورد انجام شده بیش از 23% کسب‌وکارهای استارتاپی به همین دلیل با شکست مواجه می‌شوند. توجه داشته باشید که لازمه موفقیت یک استارتاپ در چگونه استارتاپ خود را بسازیم داشتن تیمی هماهنگ، منسجم و متخصص است که همه در یک راستا برای رسیدن به هدف نهایی تلاش کنند.

نداشتن قدرت رقابت

نداشتن قدرت رقابت

قطعاً در هر کسب‌وکاری شما باید با رقبای سرسختی رقابت کنید که ناتوانی در رقابت به شکست پروژه‌تان در استارتاپ استودیو چیست منجر می‌شود. تجربه نشان داده است که بیش از 19% کسب‌وکارهای استارتاپی به دلیل آنکه عدم رقابت با رقبا گفته می‌شود شکست می‌خورند و دلیل آن این است که این کسب‌وکارها با این تصور که محصولشان منحصربه‌فرد است و رقیبی برای آنها در بازار وجود ندارد وارد گود بازی می‌شوند؛ این در حالی است که در بازار کمتر محصولی را می‌توان یافت که رقیبی نداشته باشد پس خودتان را برای رقابت با رقبای سرخست آماده کنید و محصول باکیفیتی را به بازار مصرف عرضه کنید.

ارائه محصول بی‌کیفیت

بیشتر استارتاپ ها دانسته یا ندانسته با ایده فوق‌العاده ای که دارند محصول بی‌کیفیتی را ارائه می‌کنند که به شکست پروژه منجر می‌شود، آمار منتشرشده در این زمینه حکایت از این دارد که بیش از 17% استارتاپ ها به دلیل آنچه کوتاهی کارفرمایان و بنیان‌گذاران درباره کیفیت محصول عنوان شده است با شکست روبرو می‌شوند که یکی از دلایل آن عدم تجربه کافی و آشنایی با محصولی است که قصد تولید آن را دارند. برای این منظور بهتر است قبل از ارائه محصول نهایی به بازار از کیفیت آن مطمئن شوید تا به برندتان در بازار خدشه‌ای وارد نشود.

نحوه قیمت‌گذاری

شاید با خودتان فکر کنید که قیمت‌گذاری چطور به شکست پروژه در استارتاپ استودیو اکتا می‌انجامد در پاسخ باید گفت: قیمت‌گذاری در بازار بر روی محصولات یک روند خطی دارد که نوسانات قیمت در آن بسته به تورم و عوامل دیگر طبیعی است. اگر شما تجربه و اطلاع کافی از نحوه قیمت‌گذاری نداشته باشید باید کسب‌وکار خود را تعطیل کنید. آمار منتشرشده نشان می‌دهد بیش از 18% کسب‌وکارها به دلیل عدم آگاهی از روش‌های قیمت‌گذاری با شکست مواجه می‌شوند. بهترین روش قیمت‌گذاری این است که ابتدا محصول خود را با قیمت اولیه و متناسب با هزینه‌ای که انجام می‌دهید به بازار عرضه کنید و سپس پس از بررسی بازار و رصد اتفاقات استقبال یا عدم استقبال مشتریان قیمت را افزایش یا کاهش دهید.

بازاریابی ضعیف

قبل از هر چیزی ذکر این نکته ضروری است که بیش از 14% استارتاپ ها به دلیل عدم بازاریابی با شکست مواجه می‌شوند. پس بازاریابی را به هیچ عنوان نادیده نگیرید و به این نکته نیز توجه داشته باشید که حتی اگر شما بهترین محصول را نیز ارائه کنید در صورت عدم بازاریابی و نداشتن مشتری با شکست مواجه می‌شوید.

عدم هماهنگی بین تیم و سرمایه‌گذاران

عدم هماهنگی بین تیم و سرمایه‌گذاران

ناهماهنگی بین اعضای تیم در استارتاپ استودیو چیست با سرمایه‌گذاران در بیشتر مواقع به شکست پروژه منتهی می‌شود. در ابتدای شروع یک کسب‌وکار ممکن است همه چیز عالی به پیش برود و هیچ اختلافی وجود نداشته باشد ولی رفته‌رفته در صورت عدم هماهنگی اختلافات به شکل جدی بروز  می‌کند. اعضای تیم باید زبان واحدی داشته باشند تا موفقیت یک استارتاپ حاصل شود.

خستگی

در چگونه استارتاپ خود را بسازیم شما باید کفش آهنین به پا کنید تا بتوانید یکی‌یکی مشکلات را رفع کنید که این کار انرژی زیادی را از شما می‌طلبد پس اگر روحیه جنگاوری ندارید بهتر است اصلاً به سمت راه‌اندازی استارتاپ نروید. بیشتر بنیان‌گذاران استارتاپ ها در ابتدا با انرژی و روحیه زیادی کسب‌وکار خود را شروع می‌کنند ولی رفته‌رفته خسته می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد بیش از 8% استارتاپ ها به خاطر خستگی دست از کار می‌کشند و شکست پروژه را رقم می‌زنند.

عدم استفاده از مشاوران و نداشتن شبکه ارتباطی

آمارهای منتشرشده حکایت از این دارد که بیش از 8% استارتاپ ها به دلیل عدم استفاده کارفرمایان و بنیان‌گذاران استارتاپ ها با شبکه ارتباطی سرمایه‌گذاران شکست را پذیرا می‌شوند. لازمه موفقیت در استارتاپ این است که شما از شبکه ارتباطی سرمایه گذران وجود مشاوران با تجربه نهایت استفاده کنید.

عدم اطلاع از مسائل حقوقی و قانونی

بیشتر استارتاپ ها از یک ایده ساده تشکیل و رفته‌رفته شکل پیچیده‌ای به خود می‌گیرند، به همین دلیل با مسائل قانونی و حقیقی پیچیده‌ای مواجه می‌شوند. وجود موانع قانونی در مسیر حرکت یک استارتاپ نوپایی که تجربه کافی ندارد ممکن است به شکست پروژه استارتاپی در چگونه استارتاپ خود را بسازیم منجر شود، که در این زمینه آمارها حکایت از این دارد که 8% استارتاپ ها به دلیل وجود موانع قانونی از ادامه مسیر منصرف می‌شوند. از مشکلات قانونی و حقوقی استارتاپ ها می‌توان به ثبت شرکت و برند، مشکلات مالیاتی، محیط‌زیست و  خط قرمزهای اجتماعی اشاره نمود. در یک استارتاپ قبل از راه‌اندازی همه جوانب را در نظر بگیرید و برای آنها برنامه‌ریزی و از یک مشاور حقوقی نیز مشورت بگیرید.

زمان‌سنجی نامناسب

زمان‌سنجی از نکات مهم موفقیت یا شکست استارتاپ ها به شمار می رود، استارتاپ ها می‌بایست محصول یا خدمت خود را در زمان درست بسته به نیاز بازار تولید و عرضه کنند. بیش از 13% استارتاپ ها به دلیل ارائه محصول یا خدمت در زمان نامناسب با شکست مواجه شده‌اند.

سخن پایانی

شکست یک پروژه به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها از کنترل ما خارج هستند، یک مدیر  موفق و مدبر باید بتواند تمامی عوامل منجر به شکست پروژه استارتاپی را از قبل شناسایی و برای رفع آن تلاش کند و با برنامه‌ریزی درست و عاقلانه نه از روی احساسات کسب‌وکار خود را راه‌اندازی و برای موفقیت آن تمام تلاش خود را انجام و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نکند. استارتاپ استودیو اکتا در کنار حمایت مادی و معنوی از کسب‌وکارهای استارتاپی آموزش‌های لازم و ضروری را در اختیار کارفرمایان و بنیان‌گذاران استارتاپ ها قرار می‌دهد و از این طریق به موفقیت استارتاپ ها کمک می‌کند. در صورت داشت هرگونه سؤال با ما تماس بگیرید.

  • شتاب دهنده اکتا
  • ۰
  • ۰

هدف کسب‌وکاری نوپای استارتاپی بالطبع  افزایش فروش از طریق جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان وفادار و معرفی آن به دیگران با استفاده از طراحی UI و UX برای وب‌سایت و اپلیکیشن است که تجربه کاربری لذت‌بخشی را به کاربران هدیه می‌کند. استفاده از طراحی UI و UX باعث جلب رضایت مشتری و افزایش مشتریان در کنار پیشرفت پروژه استارتاپی و برند سازی می‌شود. ما در این مقاله به میزان اهمیت UI و UX در پروژه‌های استارتاپی خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.

 چرا استفاده از UI و UX در پروژه‌های استارتاپی مهم است؟

استفاده از UI و UX در طراحی پروژه‌های استارتاپی باعث برند سازی، افزایش تعامل با کاربران، جذب مشتری به همراه افزایش اعتبار و شهرت می‌شود.

منظور از UI و UX است؟

UX یا تجربه کاربری به راحتی استفاده کاربر از بخش‌های مختلف وب‌سایت گفته می‌شود طوریکه کاربر به هنگام استفاده از وب‌سایت یا اپلیکیشن حس خوشایندی را تجربه کند ولی UI یا رابط کاربری در واقع به قسمتی از وب‌سایت یا اپلیکیشن گفته می‌شود که کاربر آن را مشاهده می‌کند. طراحی UI به جنبه‌های گرافیکی طراحی سایت می‌پردازد و طراحی UX ظاهر سایت را شامل می‌شود.

آیا استفاده از UI و UX باعث رشد پروژه استارتاپی شود؟

بسته به رقابتی بودن بازار استارتاپی استفاده از رابط کاربری و تجربه کاربری باعث زیبایی ظاهری وب‌سایت و همگام‌سازی آن برای موبایل، تبلت، لب تاب و کامپیوتر می‌شود که در نتیجه باعث افزایش مشتریان بالقوه و رشد استارتاپ  می‌شود.

منظور از UX چیست؟

تجربه کاربری با نام علمی User Experience Desing که با علامت اختصاری UX شناخته می‌شود در واقع عبارت است از راحتی استفاده کاربر از بخش‌های مختلف وب‌سایت، طوریکه به هنگام استفاده کاربر از وب‌سایت یا اپلیکیشن حس خوشایندی به وی دست دهد و بتواند با آن ارتباط و تعامل برقرار کنند. در طراحی UX استارتاپ استودیو اکتا شما می‌بایست تمامی جوانب تعامل کاربر با هر بخش را در نظر بگیرید و وب‌سایت خود را طوری طراحی کنید که کاربر به راحتی بتواند به تمامی بخش‌ها دسترسی پیدا کند.

در چگونه استارتاپ خود را بسازیم استفاده از طراحی UXدر عصر تکنولوژی که استفاده از گوشی‌های هوشمند، لب تاپ، تبلت و ... به یک باور عمومی تبدیل شده است باعث می‌شود تا کاربران تجربه لذت‌بخشی از بازدید از وب‌سایت یا اپلیکیشن دلخواه را به دست بیاورند، به همین دلیل کاربران عموماً به دنبال استفاده برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی هستند که بتواند یک تجربه لذت‌بخش و آسان را به آنان هدیه دهد. UX هماهنگی طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن را بسته به نیاز کاربر مورد توجه قرار می‌دهد. از اجزای اصلی UX می‌توان به معماری اطلاعات، طراحی تعاملی، قابلیت استفاده، وایر فریمینگ و طراحی بصری اشاره نمود.

منظور از UI چیست؟

منظور از UI چیست؟

رابط کاربری با نام علمی و انگلیسی  User Interface Dedignکه با علامت اختصاری UI شناخته می‌شود در واقع آن قسمتی از وب‌سایت یا اپلیکیشن را شامل می‌شود که کاربران مشاهده می‌کنند. طراحی UI در واقع بیشتر به جنبه‌های گرافیکی طراحی سایت می‌پردازد. اینکه ظاهر هر بخش از وب‌سایت یا اپلیکیشن به چه صورت باشد تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. توجه داشته باشید که رابط کاربری وب‌سایت در استارتاپ استودیو چیست توسط گرافیست‌های سایت طراحی می‌شود. طراحی UI بسیار مهم است چراکه مخاطب به طور مستقیم با آن ارتباط برقرار می‌کند و اگر طراحی رابط کاربری ضعیف باشد کمتر کاربری به آن اعتماد می‌کند. UI در واقع ظاهر سایت را شامل می‌شود.

میزان اهمیت UI و UX در پروژه‌های استارتاپ

در دنیای شگفتانه استارتاپ استودیو اکتا هر کسب‌وکاری نوپایی برای رشد نیازمند مشتریان بالقوه‌ای است تا بتواند از طریق ترفندهای مختلف در طراحی آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. حس خوشایند استفاده از طراحی UI و UX در استارتاپ های نوپا که به دنبال جذب مشتریان بالقوه هستند باعث افزایش مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار می‌شود.

در یک کسب‌وکار استارتاپی همچون دیجیتال مارکتینگ شما فرصت محدودی برای معرفی خدمات و محصولات خود به کاربرانی که به وب‌سایت یا اپلیکیشن شما مراجعه می‌کنند دارید به همین دلیل باید وب‌سایت خود را به گونه‌ای طراحی و مخاطب را در بازه زمانی کوتاه به استارتاپ نوین خود جذب کنید. در یک استارتاپ پس از چگونه استارتاپ خود را بسازیم طراحی UI و UX باعث جلب اعتماد مصرف‌کنندگان می‌شود پس با یک برنامه‌ریزی درست و  طراحی منحصربه‌فرد کاربرانی را که به وب‌سایت یا اپلیکیشن شما مراجعه می‌کنند را مجاب به استفاده از کالا یا خدمات خود کنید و در رسیدن به هدفتان از هیچ تلاشی فروگذار نکنید.

از اهمیت طراحی UI و UX می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از طراحی UI و UX باعث شناخته شدن و رسمیت یک برند می‌شود.
  • استفاده از طراحی UI و UX برای جلب نظر مشتری نقش مهمی در موفقیت یک کسب‌وکار استارتاپی ایفا می‌کند که در دیدگاه تجاری استارتاپ استودیو چیست از آن به عنوان عوامل مؤثر برای معرفی هویت، برند، اعتبار و شهرت استفاده می‌کنند.
  • بسته به رقابتی بودن کسب‌وکارهای نوین استفاده از طراحی UX و UI برای جلب نظر مشتریان بیشتر از هر زمان دیگری نمود پیدا می‌کند.
  • رابط کاربری و تجربه کاربری مخاطبان را به سمت اهداف معین و تعیین‌شده شما در طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن هدایت کنید.
  • در عصر کنونی که عصر تکنولوژی نامیده می‌شود استفاده از طراحی UI و UX اصلی مهمی برای توسعه وب‌سایت و اپلیکیشن به شمار می‌رود که استفاده از آن در کسب‌وکارهای استارتاپی ضروری به نظر می‌رسد چراکه باعث پیشرفت و رشد پروژه استارتاپی در چگونه استارتاپ خود را بسازیم می‌شود.

مزایای طراحی UX و UI خوب برای استارتاپ ها

مزایای طراحی UX و UI خوب برای استارتاپ ها

از مزایا طراحی UX و UI خوب در استارتاپ استودیو چیست می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

رضایت مشتری

استفاده از UI و UX در طراحی سایت یا اپلیکیشن رضایتمندی کاربرانی را که از وب‌سایت یا اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند را به همراه دارد که این رضایت‌مندی با معرفی وب‌سایت یا اپلیکیشن استارتاپ نوپا به دوستان و آشنایان به اوج خود می‌رسد و باعث افزایش رتبه گوگل وب‌سایتتان می‌شود.

برند سازی

استفاده از UX و UI بهترین و موثرترین راه برای برند سازی و هویت یک شرکت استارتاپی نوپا در چگونه استارتاپ خود را بسازیم می‌شود.

افزایش تعامل با کاربران

رابط کاربری و تجربه کاربری از یک‌سو باعث افزایش تعامل با کاربران و مشتریان بالقوه می‌شود و از سوی دیگر باعث می‌شود تا استارتاپ های نوپا بتوانند واکنش مشتریان خود را نسبت به خدماتی که ارائه می‌کنند بسنجند.

صرفه‌جویی در زمان و پول

طراحی براساس UI و UX از به هدر رفت سرمایه و زمان جلوگیری می‌کند و در نتیجه سود بیشتری را عاید شما می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به میزان اهمیت UI و UX در پروژه‌های استارتاپی پرداختیم. از اصول اولیه و مهم طراحی سایت و اپلیکیشن برای استارتاپ های نوپایی که به دنبال جذب مشتریان بالقوه برای ارائه کالا و خدمات هستند می‌توان به  UI و  UX اشاره نمود که نقش مهمی در برند سازی، جذب مشتریان بالقوه، تعامل با کاربران و ... ایفا می‌کنند، که ما در این مقاله به اهمیت استفاده از طراحی  UI و UX اشاره کوتاهی نمودیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد، در صورت داشتن هرگونه سؤال می‌توانید با ما در شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید.

  • شتاب دهنده اکتا
  • ۰
  • ۰

نحوه مذاکره با سرمایه گذاران برای جذب سرمایه کسب‌وکارهای نوپا در مراحل اولیه رشد استارتاپ از موارد بسیار مهم و درعین‌حال دشوار به شمار می‌رود. چراکه جذب سرمایه گذار به گسترش استارتاپ در بازار کمک می‌کند، به همین دلیل تیم‌های استارتاپی از همان مراحل اولیه ایجاد استارتاپ به دنبال جذب سرمایه گذار می‌روند. ما در این مقاله به نحوه مذاکره با سرمایه گذاران در استارتاپ خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.

به هنگام مذاکره با سرمایه گذار باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

از مهمترین نکات مهم به هنگام مذاکره با سرمایه گذار می‌توان به داشتن اعتمادبه‌نفس، ارائه مدل کسب‌وکار، شناسایی بازار هدف، آگاهی از نکات حقوقی، مشخص نمودن دوره بازدهی و ... اشاره نمود.

آیا دانستن نکات حقوقی به هنگام مذاکره با سرمایه گذار مهم است؟

جذب سرمایه در واقع نوعی شراکت به شمار می‌رود به همین دلیل دانستن نکات حقوقی نحوه مشارکت و ... بسیار مهم است، به همین دلیل لازم است قبل از عقد قرارداد از یک مشاور حقوقی مشورت بگیرید.

چگونه دوره بازدهی بازگشت سرمایه را برای سرمایه گذار مشخص کنید؟

بسته به مدل کسب‌وکار خود تعریف دقیقی از استارتاپ خود ارائه و زمان بازگشت سرمایه اولیه را با استفاده از آمار، ارقام، شناسایی بازار هدف، چالش‌ها و موانع  برای سرمایه گذار مشخص کنید.

مذاکره با سرمایه گذاران در استارتاپ

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فناورانه متناسب با تکنولوژی و نیاز بازار در استارتاپ استودیو چیست برای رشد و توسعه می‌بایست به خرید لوازم موارد نیاز برای انجام پروژه استارتاپی، اجاره دفتر، تجهیزات، استخدام نیرو و ... اقدام کنند؛  در همین حال شرکهای استارتاپی تازه تأسیس ناگزیر برای تأمین هزینه‌های جاری خود نیاز به جذب سرمایه از طریق مذاکره دارند. یک سرمایه گذار هنگامی ریسک سرمایه‌گذاری را به جان می‌خرد که بداند با سرمایه‌گذاری می‌تواند در آینده نه چندان دور به سود سرشاری دست پیدا کند و این هنر کارفرما یا بنیان‌گذار استارتاپ به هنگام مذاکره با سرمایه گذار است که بتواند سرمایه گذار را با ایده خود متقاعد و چشم‌انداز روشنی از ایده استارتاپی خود را به سرمایه گذار نشان دهد. به هنگام مذاکره با سرمایه گذار باید به برخی نکات به قرار زیر توجه داشت:

اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کنید

به هنگام ملاقات با سرمایه گذار عزت‌نفس و همچنین اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کنید و به این نکته توجه داشته باشید که داشتن عزت و اعتمادبه‌نفس به شما قدرت مذاکره بهتر را در اکتا می‌دهد. سرمایه گذاران معمولاً از افراد جسوری که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند خوششان می‌آید. چراکه بر این باورند این افراد می‌توانند ایده خام خود را به واقعیت بدل کنند. پس به هنگام مذاکره در مراحل جذب سرمایه استارتاپ با اعتمادبه‌نفس بالا مذاکره را به پیش ببرید و از ایده خود دفاع کنید و البته از غرور دوری کنید و حرفی نزنید که سرمایه گذار برنجد. داشتن اعتماد به نفس به همراه اندکی غرور خوب است ولی غرور بیش از حد باعث شکست در مذاکرات می‌شود.

با آگاهی از مدل کسب‌وکار خود وارد میز مذاکره شوید

زمانیکه در استارتاپ استودیو با سرمایه گذار مذاکره می‌کنید باید اطلاعات دقیقی از فرآیند کسب‌وکار خود داشته باشید تا بتوانید آنرا به سرمایه گذار ارائه کنید. برای مذاکره موفق باید به سؤالات مختلفی که سرمایه گذار درباره کسب‌وکارتان می‌پرسد پاسخ دهید.

  • هزینه‌هایتان در استارتاپ به چه صورتی است؟
  • درآمد شما چقدر است؟
  • بازاریابی محصول خود را چطور انجام می‌دهید؟
  • میزان سوددهی محصولتان چقدر است؟
  • چه زمانی بازدهی سرمایه خواهید داشت؟

شفاف و راحت صحبت کنید

شفاف و راحت صحبت کنید

در یک مذاکره مهم است که شما شفاف و بدون تعارف حرفتان را بزنید و خواسته‌های خود از طرف مقابل را بیان کنید. البته باید تمرین کنید خواسته خود را طوری به صورت منطقی بیان کنید که سرمایه گذار راضی به سرمایه‌گذاری شود. مثلاً اگر نیاز به دفتر کار یا سرمایه اولیه دارید به طور شفاف آن را با سرمایه گذار در میان بگذارید و این پا اون پا نکنید چراکه در یک استارتاپ زمان بسیار مهم است. از آمار و ارقام دقیق در مراحل جذب سرمایه استارتاپ استفاده و خواسته خود را دقیق بیان کنید.

از دید سرمایه گذار به ایده استارتاپی خود نگاه کنید

قبل از ملاقات با سرمایه گذار بهتر است خود را جای سرمایه گذار بگذارید و از دیدگاه یک سرمایه گذار اکتا به ایده‌تان بنگرید، اینکار باعث می‌شود تا بهترین پاسخ‌ها را برای سؤالاتی احتمالی که سرمایه گذار از شما می‌پرسد پیدا کنید.

قبل از شروع مذاکره بازار هدف خود را شناسایی کنید

مشتریان در واقع اصلی‌ترین مخاطبان کسب‌وکار استارتاپی به شمار می‌روند به همین دلیل مهم است که شما شناخت کاملی از سن، جنسیت، تحصیلات و محل سکونت مشتریان خود داشته باشید و به هنگام مذاکره آنها را به سرمایه گذار ارائه دهید. توجه داشته باشید که میزان گردش مالی که توسط مشتریان انجام می‌شود به همراه بازار هدف برای سرمایه گذار از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول مذاکره آمار دقیق و قابل استنادی از بازار و میزان سودآوری شرکت استارتاپی خود ارائه دهید.

از تیم قوی استفاده کنید

مهم است که شما تیم قوی‌ای برای استارتاپ خود داشته باشید. چراکه یکی از سؤالات رایج سرمایه گذاران در استارتاپ استودیو چیست این است که؛ چه کسانی در پس ایده استارتاپی شما قرار دارند؟ آیا این افراد هم‌تیمی مهارت یا سابقه اجرایی و عملیاتی نمودن طرح را دارند؟ تعداد افراد حاضر در تیم خود و همچنین افرادی را که در آینده می‌خواهید به تیم خود اضافه کنید را به همراه شرح وظایف و همچنین حقوق و مزایا برای سرمایه گذار تشریح کنید و به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه گذار همیشه به دنبال سود بیشتر است و پس از بررسی همه جوانب حاضر به سرمایه‌گذاری در اکتا می‌شود پس با احتیاط عمل کنید.

از نکات حقوقی جذب سرمایه غافل نشوید

از نکات حقوقی جذب سرمایه غافل نشوید

جذب سرمایه نوعی شراکت به شمار می‌رود به همین دلیل از اصول اولیه و مهم آن دانستن برخی نکات مهم حقوقی است. توجه داشته باشید که هر شراکتی تکالیفی را برای طرفین ایجاد می‌کند. پس دانستن برخی نکات حقوقی قبل از هر امضا ضروری است، برای این منظور می‌توانید از یک مشاور حقوقی مشورت و میزان حقوق ، وظایف و تکالیف خود را به صورت واضح و روشن بیان و علاوه بر منافع خود منافع سرمایه گذار را در مراحل جذب سرمایه استارتاپ نیز در نظر بگیرید.

اطلاعاتی درباره سرمایه گذار به دست بیاورید

برای مذاکره موفق با سرمایه گذار بهتر است اطلاعات و رزومه دقیقی درباره سرمایه گذار به دست بیاورید. برای اینکار باید از افرادی که با سرمایه گذار در ارتباط‌اند و شناخت کافی درباره وی دارند تحقیق کنید تا بفهمید در پروژه‌هایی که وی سرمایه‌گذاری نموده به چه صورتی عمل کرده و پروژه‌های استارتاپی را به کجا رسانده، و چه انتظاراتی از طرف مقابل دارد.

دوره بازدهی سرمایه را مشخص کنید

سرمایه گذاران به نسبت سرمایه‌ای که در اختیار استارتاپ های نوپا قرار می‌دهند به دنبال این سؤال هستند که زمان بازگشت سرمایه اولیه‌شان چه زمانی است؛ آیا پروژه استارتاپی بلندمدت و طولانی است و به این زودی‌ها به سرمایه خود نمی‌رسند یا پروژه کوتاه‌مدت است و پس از چند ماه تا یکسال به سرمایه خود دست پیدا می‌کنند. توجه داشته باشد که به طور طبیعی هرچقدر زمان بازگشت سرمایه کوتاه‌تر باشد سرمایه گذار اقبال بیشتری به سرمایه‌گذاری از خود نشان می‌دهد که البته بسته به نوع استارتاپ زمان بازگشت سرمایه و سوددهی آن متغیر است.

واقع‌بین باشید

به هنگام مذاکره با سرمایه گذار به جای رؤیاپردازی واقع‌بین باشید و از واقعیت کسب‌وکار، برنامه‌ها و طرح‌های خود برای سرمایه گذار بگویید.

مرحله‌به‌مرحله به پیش بروید

مرحله‌به‌مرحله به پیش بروید

هنگام جذب سرمایه شتاب‌زده عمل نکنید و مرحله‌به‌مرحله به پیش بروید، مراحل جذب سرمایه استارتاپ بسی پیچیده و طولانی است پس صبر و حوصله داشته باشید و بیش از حد عجول و مشتاق خود را نشان ندهید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به نحوه مذاکره با سرمایه گذاران در استارتاپ پرداختیم. افراد صاحب ایده به دلیل اینکه با سرمایه گذار روبرو نشده‌اند درک کاملی از خواسته‌ها و نیازهای سرمایه گذار ندارند در اکثر مواقع به هنگام مذاکره با سرمایه گذار با شکست مواجه می‌شوند؛ به همین دلیل دانستن نحوه مذاکره با سرمایه گذار کمک شایانی به جذب سرمایه استارتاپ می‌کند که ما در این مقاله به برخی از مهمترین نکات آن اشاره کوتاهی نمودیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد؛ در صورت داشتن هرگونه سؤال با ما در شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید.

  • شتاب دهنده اکتا